10 unyttige fakta om november

Så var det blitt november allerede. Mørkt og kaldt. Men det blir hva man gjør det til selv. Jeg har allerede fylt opp helgene med koselig gjøremål og reiser. Høsten kan bli litt lang, så det er godt med et avbrekk eller fler. 

Klar for litt unyttig info om november? 

I november er det endelig lov til å begynne juleforberedelsene. Og å la barten gro.

 
• November stammer fra det latinske ordet «novem» som betyr ni. Jeg har enda ikke tatt meg bryet med å google fram hvorfor noen la to måneder først i året istedenfor sist. I gamle dager i Norge kalte vi november for slaktemåned eller gormåned. Gor betyr visstnok innvoller. 

• November er den siste høstmåneden. Og jeg tenker hvert eneste år at det er den første vintermåneden. Jeg får være glad til så lenge snøen lar vente på seg!  

• November starter alltid på samme ukedag som mars og slutter alltid på samme ukedag som august. Den starter og slutter på samme ukedag som noen andre måneder også, men hvilke kommer an på om det er skuddår eller ikke. 

• Det finnes studier som sier at barn som er født i november har stor sannsynlighet for å prestere bra innen sitt felt. Tror jeg skal la være å kommentere det ytterligere! 

• I følge wikiweb er november «nasjonal bloggpostemåned». Med bloggetempoet jeg har hatt i det siste er det kanskje greit å ikke bo der! 

• Jeg tror at movember, måneden hvor gutta skal la barten gro for å la skape blest om menns helse, ble laget fordi noen ble misunnelig på at «rosa sløyfe» er så stort i oktober. Eller kanskje de bare ble inspirert. Movember oppsto uansett i Australia i 2003 (og rosa sløyfe kommer fra USA på slutten av 90-tallet). 

• En amerikansk skikk som ikke har kommet til Norge (enda) er Thanksgiving. Den feires den fjerde torsdagen i november. I år er det 26. Jeg har i mange år tenkt at jeg skulle invitert til høsttakkefest på Thanksgiving. Blir nok ikke i år heller… 

• Men black friday har kommet. I alle fall til norsk nettbutikker. Hurra for det, jeg har de siste årene fått gjort unna mange julegaver på denne dagen. Det er alltid dagen etter Thanksgiving, altså fredag 27. november i år. 

• Verdens kjøpefrie dag er siste lørdag i november. Noe sier meg at det muligens hadde vært lettere om det ikke falt så nært første søndag i advent. På den andre siden, i år er den dagen etter black friday, så det kan jo være at pengene er brukt opp da. Eller så er det en fin dag å handle julegaver på, sent nok til at blackfridaysalget er over og tidlig nok til at ikke butikkene er overfylte. 

• I Norge feirer vi farsdag andre søndag i november. I år blir det altså 8.november. Det gjør også Sverige, Finland, Island og Estonia. I huset vårt feirer vi det ikke. Men jeg har lyst på kake, så kanskje jeg skal bruke det som unnskyldning? 

Forresten, en ekstra unyttig opplysning på tampen; 26.november 1945 ble det satt Norges rekord i nedbør på et døgn. Hele 229,6 mm kom det da. Så om vi tenker at været er dårlig i løpet av måneden, så kunne det alltid vært verre! 

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

