Leketoget del 2

20130127-194515.jpg

Gøy for ungene, avslappende for mamma!

For et par år siden skrev jeg om leketoget, toget som faktisk har lekerom som fungerer. I sommer har vi igjen tatt leketoget til Trondheim, og guttene storkoste seg. Sist uke tok jeg plutselig toget uten barn, og jeg syntes nesten synd på gutten som satt i vanlig kupe istedenfor å være i familievogna og leke med de andre. Det var selvsagt ikke synd på han, han hadde det helt fint og visste dessuten ikke hva han gikk glipp av. Bestemora som hadde han med var ikke klar over at det var fint lekerom der. Lekerommet på signaturtoget (som jeg kaller det, det er selvsagt mulig at jeg bruker feil ord for å beskrive forskjellen), fungerer dårlig, de som designet det må ha tenkt at barna helst skal sitte rolig og se på tv hele veien. Men dette leketoget innbyr til lek og bevegelse. Derfor vil jeg igjen tipse om dette toget.

Dette regiontoget ser ut til å gå på flere strekninger. Men hvordan vet man hvilket tog som er slik? Det letteste er ved å sjekke planløsningen på familievogna. Du finner den når du kommer til setereservasjon. Siden til NSB er litt misvisende, det står «kjøp billett» på knappen på siden før, men du kommer til setereservasjon før du kommer til noen betaling, så det er helt trygt å undersøke litt. Velg kategori familie og deretter velg sete. På de nye, «vanlige» togene befinner lekerommet seg i enden, bare lasterom og førerhus bak det. På «leketoget» er lekerommet på siden og tydelig mer inni toget.

leketog

Jeg har markert lekerommet. NSB burde selvsagt ha gjort det selv også! *Disse setene står ikke slik, men følger kjøreretning. Synd for oss familier som vil sitte rundt et bord. Tror det har blitt gjort for å hindre kvalme som mange har slitt med på signaturtogene

Fordelen med signaturtoget er at barna ikke komme seg av toget uten at du ser det. Men jeg regner med det ikke bare er mine barn som er redde for å bli igjen alene noe sted, og derfor ikke finner på å gå av toget uten meg. Derfor føler jeg det er helt trygt selvom det er en dør like ved. Har vel faktisk hatt mer problem med løping ut i gangen på signaturtoget fordi de ikke får bevegd seg nok inne i lekerommet.

Har gjort et kjapt søk, og det ser ut som om leketoget har følgende avganger fra Oslo på hverdager:

  • Til Trondheim kl 14.02
  • Til Stavanger kl 11.25
  • Til Bergen kl 8.25, kl 12.03 og kl 14.02

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, jeg har bare tatt dette toget mellom Oslo og Trondheim, og har bare gjort et veldig raskt søk og sett på setekartet. Toget må selvsagt  gå motsatt vei også, men jeg har ikke sjekket de togtidene.

20130127-194137.jpg

Å få på TV’n i lekerommet er muligens den vanskeligste oppgaven togverten har. Jeg har i alle fall opplevd flere ganger at de sliter fælt med det. Men så langt har han klart der hver gang.

Det er klart at hvem som er dine medpassasjerer avgjør hvor gøy barna synes lekerommet er. Er det ingen andre barn med, så blir det fort kjedeligere. Og NSB skryter nok på seg litt for mye om lekerom generelt. Dersom det noen gang har vært løse leker i lekerommet, så er de borte for lengst. Om det skulle være bøker der slik NSB påstår, så er det ikke sjelden at det mangler noen sider eller er revet i stykker. Men jeg antar at det er her som i resten av samfunnet, ting får ikke stå i fred. NSB påstår dessuten at denne sommerferien (2015) deles det ut aktivitetshefte om Karsten og Petra til alle som reiser i familievogna. Det så ikke vi noe til. Vi hadde i grunnen ikke behov for det på dette toget uansett, men det er dumt om de lover mer enn de kan holde. Et verdikort til kafeen hadde nok falt i smak hos ungene. Men timene går fort unna uansett når du kan leke deg over Dovre!

Abelone

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

