Sommer+bok=sant

Jeg er glad i å lese, og skryter av at det fine med e-bøker er at jeg alltid har den med. Det er ikke helt sant. Sånn som i går da jeg dro til Nebbursvollen med lillebror. Dersom du ikke er lokalkjent, så er altså Nebbursvollen, eller nebben, som enkelte lokale også kaller det, et utendørs badeanlegg i Lillestrøm. Folk flest er greie og lar andres ting ligge i fred, men man vet jo aldri. Så jeg hadde ikke med meg noen verdisaker inn i parken. Ikke mobil engang. Og bok tenkte jeg ikke på da jeg pakket sammen noe badetøy på morgenen. For selvsagt var lillebror mer interessert i å bade enn meg, men det var helt greit at jeg satt på kanten og så på han. Men sånt blir jo kjedelig i lengden. For meg altså.  Jeg er en sånn som kjeder meg på stranda, klarer ikke å ligge rolig uten noe å gjøre. 

Men på Nebbursvollen har de et spennende prosjekt på gang: Bok i park. Det er rett og slett en liten bu som står der hvor man kan gå inn og finne seg en bok og låne. Ikke bare mens man er i parken altså, men låne på ubestemt tid. Så kan man levere tilbake enten på samme sted eller på et av bibliotekene i kommunen. Jeg liker ideen!

Er likevel litt i tvil om konseptet fungerer eller om det kommer til å bli mye svinn. Å ha bibliotekbøker på et badeanlegg er vel også noe risikabelt. Er jo nettopp derfor jeg liker å ha paperback i nærheten av basseng, da gjør det ikke så mye om de går i stykker. Det har vel så langt ikke skjedd. Bøker i en veske med en flaske kaldt vann derimot… Er også noe skeptisk til om dette ville fungere i en annen park, en som er åpen hele døgnet. Er jo så utrolig mye «morsomt» fulle folk kan finne på inni en sånn bu. Men jeg liker ideen, så jeg håper at det blir en suksess og at vi kanskje får se flere slike buer framover! For det blir veldig tilgjengelig når du bare kan stikke innom et «selvbetjent» bibliotek. 

Hva som ble med meg hjem? «Orange is the new black». Jeg holder på med tredje sesong på netflix, så man skulle kanskje tro det var overflødig å lese boka også. Jeg er alltid redd for å bli skuffet når jeg har sett noe på film og deretter leser boka.  Skjønt det går ofte bedre den veien enn motsatt, altså boka før filmen. Men boka er veldig velskrevet og jeg er allerede oppslukt. Og jeg som allerede hadde alt for lang leseliste for sommeren! 

 

Abelone

3 comments

  1. Om du skulle reise til fjells, så reis til Tuddal, der finnes det i alle fall ett ubetjent og alltid-åpent bibliotek . Etter samme konsept, les på stedet, ta med eller legg igjen.
    Kjekt 🙂
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

