Årets 17.maikake?

2014-05-17 17.17.44-1Nettet bugner av 17.maikaker for tiden, og det er klart at jeg skal bidra også. I fjor lagde jeg daimiskake.Er enda ikke sikker på om det blir det i år også. Men at det blir is (og pølser) i massevis, det er jeg sikker på!

For noen år siden lagde jeg daimiskake mye, og etter at jeg hadde tenkt på daimiskake et per ganger, bemerket mannen at det var det lenge siden vi hadde hatt. Jeg tok det som en oppfordring.

Så sto jeg der da, på butikken, med oppskriften i hodet og noen få ting i handlekurven. Og tenkte «er det virkelig ikke flere ingredienser?» Men det er faktisk bare mandler, egg, sukker, fløte og daim. Etter det har jeg vel faktisk laget den en 4-5 ganger i år.

Fritt etter hodet mitt, her kommer oppskriften daimiskake:
3 eggehviter
150 g sukker
150 g hakkede mandler.

Isen:
3 eggeplommer
80 g sukker
3 dl kremfløte
Minst 1,5 dobbel daim (så blir det en til kokken også ;-))

Sukker og eggehviter piskes hvitt og stivt. Mandlene hakkes og blandes inn. Bunnen stekes i 24 cm springform nederst i ovnen. 150 grader i ca 40 min. Avkjøl

Isen lages slik:
Fløten piskes. Eggeplommer og sukker piskes til eggedosis. Så mye daim som kokken kan avse hakkes. Alt blandes og helles over bunnen. Putt kaka i fryseren en stund minst et par timer. Jeg er litt usikker på hvor lenge, for jeg lager den som regel i god tid. Og dersom den har stått i fryseren lenge bør den tas opp ca halvtime før den skal spises.

2014-05-17 17.17.26

Ved et tilfelle for mange år siden ble bunnen ganske mislykket, og faren og broren min påsto at det måtte være darwinskake. Mistenker at fjorårets modell var av samme slag… Smaken var uansett helt upåklagelig.

Har du forresten sett togkaka og bamsemuffinsene mine? Hjemmebakt er godt!

Abelone

5 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

