Om påskeegg og regnskog og sånt

etlitestykkeregnskogPlutselig dukker det opp et bilde fra regnskogfondet på facebookfeeden min som forteller meg at de gode påskeeggene som kommer i lilla kartong inneholder opptil 30% palmeolje. Jeg har allerede innrømmet at jeg er glad i de eggene, så jeg blir umiddelbart skeptisk til påstanden. Hvordan vet de at det er så mye palmeolje i eggene. For på pakken står det bare vegetabilsk olje, og så vidt jeg vet kan det stamme fra flere kilder. Er de analysert slik at man er sikre på at det faktisk er så mye regnskogolje? Nåvel, jeg skal ikke gå nærmere inn på det, men anta at de har rett.

Men så var det det der med hvor ille det er med palmeolje da. Det ser ikke ut til at noen er uenige i at palmeolje ikke er bra for kroppen. Men akkurat det argumentet ser ut til at ingen bryr seg om lenger. Kanskje fordi det er så mye annet som vi har blitt advart mot? At vi til slutt blir så forvirret over alle rådene at vi ikke vet hva vi skal velge i butikken? Eller trekker på skuldrene og tenker «åja, det er det vi skal passe oss for i år. I fjor var det salt».

Nei, nå er det nedhogging av regnskogen som er problemet. Nedhogging av regnskog har vi hatt i alle år. Jeg husker vi lærte om det på barneskolen jeg også. Mange fotballbaner i året visstnok (jeg senere funnet ut at det var en del vranglære på skolen min, men jeg antar at det er riktig i dette tilfellet). Jeg skal selvsagt ikke sette meg tilbake og si at siden det alltid har vært sånn, skal vi derfor ikke gjøre noe. Alt var jo ikke bedre før. Men også i vårt eget land, i alle fall rundt der jeg bor, forsvinner mer og mer skog for å gjøre plass til flere boliger. Det virker litt rart å akseptere at vi gjør det her, men ikke hogger regnskogen. Jeg antar at vi har nok rådyr, elger, gauper, ulver og andre ville dyr til at de ikke er like viktige å beskytte som tigeren. Og er vi forresten helt 100% sikre på at vi har oppdaget hver eneste lille art i våre egne skoger? Er det ikke litt for lett for oss med oljepengene å si at utviklingsland ikke får lov til å utnytte sine egne naturressurser?

For noe år siden ble det oppdaget at det var håndklær som ble solgt i Norge som ble produsert med stoffer som var giftig for arbeiderne i et lavkostland. Jeg husker ikke hvilket land. Umiddelbart sa kjedene i Norge opp avtalen med disse fabrikkene – og mange hundre mennesker mistet jobben. Selvsagt er det ikke heldig at arbeidere i utlandet har farlige og dårlige arbeidsforhold, selvsagt ikke! Men det er ikke heldig at familieforsørgere ikke har inntekt heller. Istedenfor å avslutte kontraktene, så mener jeg at de norske bedriftene burde sørget for at forholdene ble trygge. Og slik er det i denne saken også. For det er sannsynligvis en del arbeidere på palmeoljeplantasjene.

Når tømmer tas ut av regnskogen, skjer det i liten grad gjenplanting. Men dersom man tenker på at trærne skal ta opp CO2, er det ikke da bedre at det kommer palmetrær enn ingen trær? Jeg skjønner at palmer sikkert ikke tar opp like mye CO2 som store trær, men de tar sikkert opp mer enn gress eller brakk mark. Og palmeoljen utvinnes vel av frukten, ikke treet? Så den palmen som blir plantet skal stå der noen år. Og den dagen palmen blir for gammel til å bære brukt, så antar jeg at stammen kan brukes til noe? Ved om ikke annet.

Palmeolje er borte fra kvikk lunsjen og Freias eiere vil satse på bærekraftig palmeolje framover.

sitat Selskapet ikke vil bruke palmeolje som har bidratt til avskoging eller menneskerettighetsbrudd, eller som er dyrket på ulovlige landområder

I løpet av 2015 skal alle leverandørene kunne dokumentere hvor palmeoljen kommer fra.  Jeg kan ikke skjønne at det betyr annet enn jeg fra neste år kan kjøpe disse eggene uten at det går utover regnskogen. Er ikke kampen da vunnet? Hvorfor skal vi boikotte påskeeggene på grunn av regnskogen da? Årets produksjon er ferdig, hva vi gjør eller ikke gjør påvirker ikke det. Er det virkelig bedre at det kastes noen tonn med påskeegg? Det blir omtrent som å rive opp regnskogparketten på stua eller kaste utemøblene fordi man oppdaget at den tresorten faktisk var regnskogtømmer. Det hjelper ikke regnskogen at vi kaster det som allerede er laget.

 Abelone

3 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

