Påskeegg for voksne

vinegg

Liker du påske? Det gjør jeg! Bare så synd at den varer så kort. Eller egentlig er den vel omtrent like lenge som jula, men da har vi jo advent først, så jeg synes at påske føles mye kortere. Men jeg elsker rolige dager med spill, krim og ikke mist påskeegg.

I påska i fjor, hadde min svigerinne laget et genialt påskeegg – egg med vin. Du kan tro vi voksne koste oss. Den ideen er for god til å ikke dele. Enkelt er det også. Og i år har jeg laget et selv.

Jeg var på vinkurs en gang hvor kursholderen påsto at det bare var dårlig vin på boks. Jeg er ikke enig i det, og velger heller å stole på min egen smak. Dessuten blir det bare søl å ha et egg med åpen flaske… 😉

egg for voksneDu trenger et stort egg og en 3-liter med rødvin (eller hvit om du foretrekker det, men da bør du kanskje oppbevare den kjølig). Trykk ut «rundingen» i kartongen og bruk den som mal for hullet du skal lage i egget. Tegn rundt, den bør være ca midt på, altså tykkest på skjøten av egget. Klipp ut, ta vinposen ut av pappeska og plasser vinposen inni egget med krana ut.

Nå burde jeg kanskje som den ansvarlige bloggeren jeg er ha en formaning om å vise alkovett sammen med barna i påska. Men jeg tror faktisk at du er så oppegående at du klarer å vurdere om og når du vil drikke selv.

med tappekran

Dette egget er faktisk nesten for stort til bare en vinpose. Jeg vurderer om jeg skal legge inn en tappekran til… Det beste hadde vært å ha både hvit og rød, men jeg har ikke funnet på noen lur måte å sørge for at begge da har riktig temperatur. Kanskje med en kjølebag rundt den hvite? Har du gode forslag, kom gjerne med dem!

Nå er det bare å glede seg til påske!

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

