I ❤️ kjeks

IMG_0086-0Vi feirer Halloween, men valentinsdagen har jeg ikke helt tatt til meg. Enda jeg synes det er en mye koseligere tradisjon. Skjønt når jeg ser på amerikanske nettsteder, så virker det som det er enda en dag med en liten oppmerksomhet til alle og enhver. Det er koselig å vise at man setter pris på noen, men det kan kanskje bli i overkant mange? Så å ta den helt ut gjør jeg ikke. Men å lage noen hjertekjeks til familien, det kan jeg gjøre. Falt pladask for denne kjeksen med to farger.

Jeg er ikke så glad i amerikanske mål med kopper, men jeg har et målebeger med kopper og passet på å måle mens jeg holdt på, så her er den norske utgaven 🙂

225 g smør
225 g sukker
450 g hvetemel
2 egg
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens (eller ekstrakt hvis du har det)
Konditorfarge

(en kalkulator på nettet påstår at 3 kopper mel = 375 g. Det kan forklare hvorfor jeg trengte to egg selvom oppskriften sier ett… Er nok kanskje forskjell på meltyper. Neste gang tror jeg at jeg sjekker kalkulatoren først :-))

Smør og sukker blandes til det blir kremaktig. Tilsett hvetemel, bakepulver, vaniljeessens og egg og bland godt. Ta av 2/3 av deigen og legg til side. Den siste 1/3 av deigen farges med konditorfarge. Elt til deigen er jevnt farget.

IMG_0091


Nytes med en kopp kaffe og godt selskap.

Trykk ut tykke hjerter av den røde deigen og stable disse i et tårn. Dekk sidene med den ufargede deigen. Originalen foreslår at du triller pølser som du dekker hjertene med og deretter ruller dem lett for å få en rund utside. Jeg kjevlet den hvite deigen og pakket inn hjertene. Ikke like lett å få alle kjeksene helt runde da, men det gjorde ikke noe av noen var hjerteformet heller. Deretter pakkes de inn i plast og legges i kjøleskapet minst en time. Må innrømme at jeg brukte margarin istedenfor smør, så det hadde ikke så mye effekt å ha dem i kjøleskap. Skjær i skiver og stek ved 180 grader i ca 10-12 minutter til lett gyldne.

Men skal jeg lage slike kjeks igjen, tror jeg at jeg stikker ut rundinger (med et glass) og deretter stikker ut hjerter inni dem. Hullene fyller jeg med røde hjerter som jeg stikker ut fra den røde deigen. Siden det er samme størrelse tipper jeg at de kommer til å feste seg greit sammen i ovnen.

Feirer du valentinsdag?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

