Det vanskeligste med marshmallows…

… er å skrive det riktig. Mashmellow vil jeg gjerne skrive, men Google er heldigvis smart nok til å rette det opp for meg. Jeg antar i alle fall at Google har rett når «han» skriver marshmallows.

IMG_0101Er vel et par år siden jeg første gang tenkte at jeg skulle prøve å lage det selv, men det har aldri blitt sånn. Det skal angivelig være enkelt – og det var det!

Det finnes mange oppskrifter på marshmallows, men jeg valgte Tine sin, for da hadde jeg alt jeg trengte i hus. 😃 Som altså er:

20 ark gelatin
2 dl vann
400 g sukker
200 g melis
vaniljestang (etter at jeg fant vaniljestang med kvern har jeg ikke brukt annet)

Gelatinarkene legges i bløt. Ha vann, sukker og vanilje i en kjele og kok opp. Termometeret mitt var tomt for batteri typisk nok, men jeg lot det stå å koke i ca 15 minutter. Skrudde av plata og rørte ut gelatinen og lot det stå noen minutter før jeg satte i gang kjøkkenmaskina. Så fikk den bare stå og gå for seg selv mens lillebror gjorde seg klar for legging. Når pysjen var på, tennene pusset og boka lest var dette blitt en luftig, hvit masse. Oppskriften sier at man skal stø melis på bakepapiret, men jeg la merke til at noe av melisen faktisk ble fuktig, så jeg vil hevde at det ikke er nødvendig med melis verken over eller under mens den stivner.

Lot den stå i kjøleskapet over natta, og så fikk turboprinsen trykke ut hjerter dagen etter og vende marshmallowsene i melis. Jeg syntes det var lettere å bruke en pepperkakeform med litt melis på enn pizzaskjærer. Også ble jeg overrasket over hvor godt det var.

Hvorfor jeg plutselig skulle lage marshmallows? Nei, det var et godt spørsmål. Men det er ganske mye gøy du kan gjøre med marshmallows da!

  • Du kan selvfølgelig grille dem og servere dem med eller uten kjeks og sjokolade.
  • Eller du kan ta det et steg videre og lage bålkos i iskjeks.
  • Og du kan ha dem i kakaoen din.
  • Lage dyr og monster
  • Denne snømann passer kanskje best til jul? Søt er den uansett!
  • Blir du med å bygge snømann? Noen er verdt å smelte for.
  • Snart påske, og da vil kyllinger og påskeharer passe fint.
  • Legohoder med mulighet for å bli en påskekylling har jeg vist før.
  • Dette akvariet er å ta den helt ut!
  • Når du er lei av å spise, så kan du jo lage en marshmallowskatapult
  • Eller et håndvåpen. Denne er nok bedre enn vannkrig nå på vinteren.
  • Kanskje bygge tårn?
  • Eller lage smykke?
  • Og nå som det har kommet så mye fint i led-lys, så ser jeg for meg en «snøballlykt» av marshmallows. Hos oss er i alle fall temperaturen veldig skiftende, så jeg har enda ikke fått laget noen islykt i vinter.
  • Også kan man jo bruke marshmallows som terning og spillebrikker til et hjemmelaget spill. Bare pass på at ingen deltakere spiser opp brikkene!

Hva bruker du marshmallows til?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

