Kriminelle meg

2015 er friluftlivets år. Året hvor «vi» skal få folk ut i naturen. Jeg antar at i bevegelse er et mål også, men det sies ikke så mye om det. Friluftlivets år er, slik jeg oppfatter det, et lavterskeltilbud. Alle kan være med. Og vi er heldige i Norge, vi har allemannsretten. Unik visstnok, og vi kan bevege oss nesten hvor vi vil.

Men på starten av 2015 ble vi også fortalt at det var lovbrudd å gå i skiløypene. Kampen om skiløypene har i grunnen pågått lenge, den minner veldig om krangelen mellom bilister og syklister… Men her er det en jurist som uttaler seg. En av landets fremste eksperter på allemannsrettene angiveligfaktisk, og hun mener det er brudd på allemannsretten å gå i løypene. Selv utenfor skisporene. For det kan bli hull der, og skiløperne trenger hele traseen når de skøyter.

Og det er da jeg lurer litt på om jeg er kriminell. Jeg går ikke i løypa. Men alle som kjenner meg vet at jeg ikke er spesielt god på ski. Som i at jeg faller selv på flatmark. Når jeg faller blir det gjerne hull. Store hull faktisk. Det kan muligens ha noe med størrelsen min å gjøre. Og at jeg kaver veldig for å komme meg opp igjen. Er det hullet som er problemet? For i så fall må jeg nesten tolke det slik at jeg er kriminell (og da tenker jeg ikke kriminelt dårlig på ski).

Hei, naturen, slutt å ødelegg løypa da!

Hei, naturen, slutt å ødelegg løypa da!

Men det er flere problemer i løypa. Som når jeg går fiskeben. Jeg beklager, men jeg ødelegger sporet da også. Men det gjør vel i grunnen de trikotkledde også når de skøyter opp en bakke? Særlig dersom temperaturen er «riktig» eller det er mye trafikk der. Etter en uke på vinterferie i fjor, var det i alle fall ikke mye spor igjen i motbakkene mot hytta. Skulle gjerne hatt dem når vi dro ned igjen, men…

Når jeg snakker om vinterferie og skispor; i fjor var det en hund som la fra seg en hilsen i traseen bare et par titallsmeter fra hytta. Jeg endte med å finne en spade og få det unna siden jeg var redd for at jeg, eller ungene, skulle finne på å falle oppi det der. Verre var det med det som lå i løypa. Dersom du noen gang har tenkt å bruke hundebæsj som skismørning kan jeg avsløre at det ikke gir særlig god glid. Men det kan være du får fart på deg for å prøve å komme unna lukta.

Kanskje det er som Joswig i Vårt Land sier, at det ikke er plass til oss middelmådige, uten andre ambisjoner enn frisk luft, vakker natur og litt mosjon i kroppen i preparerte løyper? Er det bare jeg som synes det er trist i friluftlivets år?

Abelone

4 comments

  1. Lufta er for alle, det er også skiløypene, normal folkeskikk burde gjelde overalt. Plukk opp etter hunden, vi hensyn og ta med deg en kvikklunsj og smil til de du møter! Stor klem og god uke ønskes!

    Lik

  2. Det er trist, ja. Synes generelt det er lite satsing på folkehelse og overfokus på ambisjonsrike folk som skal slå rekorder hele tiden. Det gjennomsyrer samfunnet, spør du meg. Kan ikke folk som trener profesjonelt holde seg til proffe løyper?

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

