En ny tradisjon?

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/2f3/8143637/files/2014/12/img_1695.jpg

Ikke det fineste treet i skogen akkurat, men det var lett tilgjengelig og godt synlig fra bålplassen.

Vi liker å være ute. I alle fall når det er fint vær, lyst og passe varmt. På vinteren derimot sitter det litt lenger inne å ikke bli sittende inne. Av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at vi skulle ha førjulstur. Vet ikke hvor inspirasjonen kom fra, men jeg visste at jeg ville finne meg en grantre å sette juletrelys i og varme grøt på bål. Har lett etter holdere til levende lys siden jeg kom på ideen i oktober, men har ikke funnet det. Vet det ligger noen på hytta, men det hjelper jo ikke. Men så kom jeg på at jeg hadde jo kjøpt en pakke trådløse juletrelys i fjor som jeg aldri tok i bruk. Selv om de bare er beregnet på innendørsbruk, så er det nok ikke farlig å ta dem med ut for noen timer. Som sagt så gjort.

Etter jobb/skole/barnehage i går tok vi på oss godt med klær og dro opp til  barnehagens gapahuk. Det er ikke langt å gå, men langt nok ut i skogen til at vi følte vi var på tur. Vi var utstyrt med hodelykter og lommelykter, men turboprinsen syntes etterhvert at hans egen skygge  var litt skummel. Rart hvordan hodet funker.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/2f3/8143637/files/2014/12/img_1705.jpg

Selv om grøten bare skulle varmes, så var det ikke veldig lett på bål. Tror jeg må vurdere en type stativ dersom dette skal bli en tradisjon.

Vel fremme fikk ungene fikk henge opp julelys, mannen ble satt til å lage bål og varme grøt. Man skulle tro at det var en lett sak å bare varme opp grøt på bål, men den smakte litt aske. Nåvel, litt «turkrydder» må man regne med, og alle ville ha to porsjoner likevel. Dessert ble det også: en smak på julegodtet, pepperkaker og snømannsuppe. Det er kanskje ikke så rart at lillebror spør «er det jula nå?»

Jeg synes det er morsomt å se hvor godt ungene leker sammen og trives på tur. Sjansen er stor for at kvelden hadde gått med til lekser og TV hjemme. Da synes jeg at vi fikk mer ut av å komme oss ut en tur.  Kan jeg se på dette som en tjuvstart på friluftslivets år 2015 tro? Små turer gir store opplevelser, og det vil jeg har flere av neste år!

Snøen som hadde kommet natta før gjorde det faktisk lyst nok til å gå ned igjen uten lykter. Og nå var det ingen som var redde for skygger. Muligens var det en bekymring for å havne i den sorte gryte ettersom vi nå hadde en sort gryte i sekken, men det var jeg som kom aller sist, så da så.

Jeg tror jeg har laget en ny førjulstradisjon, men ser det er rom for forbedringer. Heldigvis har jeg et år på meg til det.

Har du noen førjulsturtradisjoner?

Abelone

 

 

 

 

 

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

