Naboens pepperkaker

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/2f3/8143637/files/2014/12/img_1687.jpg

Årets pepperkakehus.

I går bakte vi pepperkakehus. Det blir liksom ikke jul uten det for meg (i tillegg til at jeg se «tre nøtter til askepott»). Og da kom jeg til å tenke på det pepperkakehuset som ble solgt på finn.no i fjor for 19 000 kroner. Det er nok til å gi en stakkars prestasjonsangst! Jeg mener, vindeltrapp, skråtak, gulvplanker og utstikkere her og der. Ikke for hvermannsen det. Eller kanskje det egentlig er det, for facebook og instagram viser det ene pepperkakehuset finere enn det andre. Hjemme hos oss går vi for hus med sjarm!

For første gang på lenge (noen sinne?) har jeg faktisk også laget deigen selv. En tidligere nabo var så grei at hun delte oppskriften sin med meg. Jeg tror faktisk at jeg synes det var nesten like enkel å lage som å dra ut og kjøpe deig. Og bedre å bake med enn en del av deigene jeg har kjøpt tidligere. Kanskje det var derfor jeg også klarte å unngå å brenne meg med knekk?

Anne Berits fantastiske pepperkaker

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/2f3/8143637/files/2014/12/img_1692.jpg

«Mamma, hvorfor skal vi egentlig ha en t-rex utenfor pepperkakehuset?» Hmmm… var i grunnen ikke mitt forslag å lage dinosaur…

300 g smør
5 dl sukker
1 dl lys sirup
1 ss ingefær
2 ss kanel
1 ss allehånde
2 ts kardemomme
1ss natron
2 dl vann
Ca. 900 g hvetemel

Rør smør, sukker og sirup porøst. Tilsett krydder, natron og vann. Elt inn mesteparten av meldt, gjerne på bordet. Pakk deigen inn og sett den kaldt i 1 døgn. Jeg stekte kakene på 200 grader i ca 6-8 minutter. En advarsel er imidlertid på sin plass; deigen smaker farlig godt! Jeg fikk advarsel om at deigen var stor, men etter hus, slede og et par t-rexer, var det ikke mye igjen til «vanlige» kaker.

Nybygd og smakfullt pepperkakehus til salgs! Svært barnevennlig.

Dette bildet fra boligannonsen trøster meg faktisk litt. Er det ikke en sprekk som har blitt limt med knekk der i taket?

Jeg vurderer om jeg skal ønske meg utstikker til pepperkakehus, men jeg tenker at det er jo mye morsommere å lage formene selv. Noe som vanligvis innebærer hektiske googlesøk etter maler kvelden før eller samme dag. Blir ikke alltid så spennende det heller. (Men hvis du er på leting etter mal, så finner kan du få mal til hus, utedo og t-rex).

Lager du deig og mal selv? Og brenner du deg når du monterer?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

