Ekte=hjemmelaget?

IMG_1654.JPGSist jeg var hjemme hos moren min satt jeg og bladde i gamle juleoppskrifter. I permen hennes med oppskrifter fant jeg oppskrift på både ekte og falsk marsipan. Jeg husker at vi brukte å holde på med marsipan som mora mi hadde laget før jul da jeg var liten. Muligens var det falsk marsipan vi holdt på med, for om jeg husker historien rett, så tålte jeg ikke den ekte særlig godt.

Men det gjør jeg nå (nåvel, det er fremdeles enkelte typer marsipan jeg får utslett av). Da jeg fant oppskriften tenkte jeg at det hørtes jo morsomt ut, så det satte vi i gang med for noen dager siden (ja, det tar som tid i det kaotiske hjem!). Lurer på hvorfor jeg ikke har prøvd å lage marsipan selv før? Kanskje fordi jeg stilte meg selv, og google, en del spørsmål underveis?

IMG_1496.JPGEkte marsipan har ikke så mange ingredienser. 50/50 mandel og melis + litt eggehvite. Høres enkelt ut.

Første steg skolde mandler. Jeg må bare innrømme det, jeg har stort sett bare skoldet en mandel til julegrøten. 1 mandel, 1 kopp vann, noen minutter i microen, ikke noe problem. Men når vi kommer opp i 250 gram, kan man fremdeles gjøre det samme tro? Det kan man. En bolle som tåler microbølgeovn, mandler i bollen og dekke så vidt med vann. Og det er meningen at det skal koke litt, så i min micro trengte det i alle fall sju minutter. Skylle i kaldt vann slik at det er mulig å ta i dem. Ungene syntes også det var gøy å hjelpe til, og da tok det faktisk ikke så lang tid. Så fikk de ligge på et brett og tørke en dag før vi fortsatte.

Og dag 2 gav vel egentlig de største utfordringene. Det er mulig at et møblert hjem har både klaver og mandelkvern, men hos oss har vi bare det første. Hadde jeg rotet i skuffene hjemme hos mamma’n min ser jeg ikke bort fra at den gamle kverna fremdeles ligger der, men jeg har ikke. Jeg vet, de er ikke så dyre, men jeg prøver å ikke ha alt for mange spesial redskaper (tro det eller ei!). Men en kjøttkvern hadde jeg hørt var et tips. Den manuelle ble for tung å  vrid på, men kjøttkverna til kenwooden funket fint. Første gangen. Oppskrifter sier jo at du skal male tre ganger… Når jeg prøvde å stappe i masse som var kvernet en gang allerede stoppet alt opp. Men i kuttebollen med kniver til stavmixeren min gikk det fint. Jeg leste et tips om at man kunne bruke hurtigmikserkanna som fulgte med kenwooden, men det funket dårlig hos meg (jepp, det var mye oppvask den kvelden). Til slutt helte jeg de malte mandlene, melis og eggehvite i rørebollen til kenwood og eltet med K-spaden en god stund til det ble til en stor klump. Romessens hadde ikke jeg, så det droppet jeg bare.

Konklusjonen min etter prøvesmaking var at dette var alt for søtt. Så jeg tok i enda mer mandler (forutseende nok hadde jeg laget ekstra mye). Blandingforholdet ble nok nærmere 70/50 tipper jeg, men med alt som satt fast i ulike maskiner er det ikke helt godt å si.

Den siste dagen var det farging og forming. (Vi kunne helt klart ha brukt marsipanen samme dag, men det ble litt sent siden jeg hadde litt mye prøving og feiling, men barna var allerede i seng før marsipanen var klar). Mitt beste tips der er å bruke engangshansker… Og deretter var det bare å kose seg. Trærne og snømennene er laget med vinterkul former fra IKEA. Nissekroppene er faktisk bjelleforma, mens ansikt og lue måtte vi lage selv. Så nå venter vi bare på at det skal bli jul slik at vi kan spise alt dette gode.

Så oppskriften blir vel egentlig 500g mandler, 250g melis, eggehvite fra 2 egg. Skold mandler, la tørke et døgn. Mal dem først i kjøttkvern, deretter med knivhakker. Bland godt sammen med melis og eggehvite.

Men da lurer jeg litt på en ting. Er den fremdeles ekte når jeg har tatt i mer mandler? Eller blir den automatisk «ekte» når den er hjemmelaget?

Jeg prøvde å gjenta bragden min og lage mer marsipan noen dager etter. La oss bare si at det er fornuftig å sette knivene i kjøttkverna riktig vei. Og at massen blir betydelig grovere dersom man bare bruker knivhakkeren til stavmixeren. Men hjemme hos oss har vi litt uenighet om hvor grov marsipan bør være, så kanskje traff jeg helt riktig. Det vil vel vise seg når jeg skal bruke denne marsipanen til å lage mozartkuler.

Så langt har jeg bare laget godteri til jul. Kan «7 slag» være godteri?

Abelone

 

6 comments

  1. «Ekte marsipan» gjetter jeg skal være laget av eggehviter, melis og malte mandler. Oppskrifta må man jo ta etter smak og behag. Det er vel når man legger til hvetemel og fløte at det lukter ugler i mosen.

    1. Det er vel i grunnen det jeg tenker også, at ekte bare sier noe om hva som er i den. Kan ikke huske at den falske marsipanen luktet ugler 😛 Men mistenker at mye av kjøpemarsipanen kanskje inneholder litt mer enn den «ekte».

  2. Tror ikke forholdet mellom mandler, melis og eggehvite har så mye å si, men at det er mandler, melis og eggehvite og kanskje litt romessens.
    Mandelkvern er kjekke saker. Jeg har, både egen til Kenwood og arvet etter farmor. Merkelig nok bruker jeg farmorkvernen oftest 🙂
    Lykke til med neste porsjon 🙂

    1. Har hørt rykter om at det finnes til Kenwood, men har ikke funnet en til salgs som passer til min (enda). Men jeg fikk det jo til uten, så da kan jeg nok konkludere med at jeg ikke trenger det. Er rart med det, man går ofte tilbake til de gamle redskapene sine selv når man egentlig skulle ha skiftet dem ut. Farmorkvernen er garantert bra nok.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

