Hva er overskuddet?

Nå kan jeg lage julekort med bilde og støtte UNICEF på en gang. De koster ikke veldig mye mer enn å bestille kort i en fotobutikk. Det høres fantastisk ut synes jeg! Men vent nå litt…

unicef

Jeg liker ideen om unicefs julekort! Og det er bra at de har tatt steget fra ferdigtrykte kort til egne bildekort.

«Overskuddet går til å hjelpe barn med livreddede vaksiner, skolegang, rent vann og nødhjelp»…

Hvor mye er overskuddet? Hvordan beregnes det? Står det en aktør bak som skal ha betalt for tjenestene sine eller er det alt etter trykking? Går det bort penger til utvikling av nettsiden fra overskuddet? Er de avhengig av ett visst volum for å få noe som helst? Hvor mye snakker vi om her? Er det 10 kroner per kort? 1 krone?

Nå tenker du kanskje at det spiller ingen rolle. At alle monner drar. Og det gjør de jo. Særlig hvis det er mange som kjøper julekort der.

Men jeg tenker at dersom jeg skal ha på logoen, så vil jeg vite at jeg faktisk har bidratt. At det faktisk har blitt noe ut av det. Hvis ikke er det kanskje bedre at jeg skriver ut kortene selv på min egen printer og heller donerer en tier pr kort direkte? Eventuelt går over til å sende elektronisk og donerer utgiften for både kort og porto. Dersom man skal koble julekort og donasjon sammen altså.

Kjære UNICEF, jeg vil vite!
Jeg vil vite at ikke alt går bort i administrasjon.
Jeg vil vite at det monner.
Jeg vil vite at jeg har bidratt, ikke bare at jeg tror det uten at jeg faktisk gjorde det.
Jeg vil vite hvor mange kort jeg må kjøpe før jeg har gitt en vaksine eller et måltid (eller noe av det andre viktige dere gjør for barn hver dag).
Jeg vil vel egentlig vite at dere får valuta for pengene.

Først da kan jeg kan sette logoen deres på julekortet med hevet hode.

Abelone

2 comments

  1. Jeg er redd det vil ta tid før du får svar-
    Med alt koster og jeg har hørt at ca 75% regnes som «driftsutgifter»
    Men ikke vet jeg.

    Lik

    1. Ser at en annen har stilt spørsmålet til unicef på facebook, og han har heller ikke fått svar (det jeg har sett i alle fall). (Reklamebudsjett har jeg ikke tenkt på en gang før nå). Så jeg forventer vel egentlig ikke noe svar. Stiller meg bare litt kritisk.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

