Oppskrift på vellykket gresskarskjæring med ungene

Du ser for deg en rolig ettermiddag ved kjøkkenbordet. Ungene er opplagte, klare for skikkelig kvalitetstid og noe skikkelig gøy. Nå skal det skjæres gresskar! De får utlevert utstyr og setter ivrige i gang. Du har tatt rollen som supermamma og er tålmodigheten selv. Hjelper til der det trengs. Er helt rolig blant skarpe kniver og barnefingre. Kanskje du til og med skjenker i en kaffekopp og sitter og småprater med barna mens de jobber. Men i løpet av få minutter har begge funnet ut at dette får de ikke til, er overbevist om at den kniven du bruker er mye bedre – uansett hvilken du bruker og maser hvert 15.sekund om du snart er ferdig med å hule ut gresskaret.

IMG_1286.JPG

Grisete arbeid – bruk god redskap, så går det lettere.

For det er bare å innse det: å hule ut gresskar er hardt. (Det sies at det holder lenger dersom du tar litt mer enn trådene.) De siste årene har vi skjært gresskar til halloween. Opptil flere, for ungene vil jo ha hvert sitt… De er like ivrige hvert år, og det ender omtrent på samme måte hver gang. Så i år gjorde jeg det litt annerledes. Og det var vellykket. Mine tips for at dette skal bli en vellykket stund:

  1. La ungene velge gresskar i butikken (mine klarer utmerket å huske hvem som har valgt hvilket).
  2. Sett ungene i gang med noe annet mens du selv huler ut gresskar. Det perfekte utstyret er skarpe kniver og tupperware isskje.
  3. La ungene tegne mønster på gresskaret med tusj (det er fordeler og ulemper, men jeg foretrekker permanent tusj, det er større sjanse for at mønsteret sitter til du er helt ferdig. Jeg har også klart å vaske bort det meste av streker når noen ville begynner på nytt selv om det var permanent tusj.) Husk at det er ungenes gresskar. Skal du ha et skikkelig kunstverk, så må du kanskje kjøpe ditt eget.
  4. Bruk en liten skarp kniv til å skjære ut etter mønsteret ungene har tegnet. De kan godt forsøke selv, men her var de godt fornøyd med at jeg fulgte strekene deres.
  5. Etter at jeg var ferdig med årets gresskar leste jeg et tips om å skjære på skrå når du tar ut toppen slik at den kan ligge godt på igjen. Det hadde jeg ikke tenkt på. Tidligere år har de likevel ligget godt, men i år måtte jeg jukse til ved å stikke inn noen fyrstikker i gresskaret, så kan lokket hvile på dem. Det er dessuten smart å skjære litt på skrå, så er det ikke så harde kanter når du skal hule ut gresskaret.
IMG_1287.JPG

Vi sliter litt med vinden for tiden… Forhåpentligvis er lokkene på riktig plass før fredag. God halloween!

De siste dagene har vi hatt så mye vind at lysene bare blåser ut. Blir det ikke bedre på halloween må jeg nok vurdere elektriske telys. Gresskar uten lys er jo litt kjedelig.

Forresten, jeg har alltid trodd at halloween er en amerikansk skikk. Men den har faktisk kristne røtter enda lenger tilbake i tiden.

Abelone

2 comments

  1. Tipset med is skjeen tar jeg med meg til i morgen, da vi skal gå løs på gresskaret ute på kjøkkenet! Jeg prakkes også hvert eneste år med å scoope ut massen inni og da jeg så bildet ditt over med is skjeen fikk jeg virkelig troen på at dette er riktig redskap! Satser på bedre vær i morgen, selv om det nok blir lite vandring etter godis i mørket for vår del. Med bare to naboer i nærheten begrenser det seg naturlig nok! Å kjøre rundt i bil bare for å ringe på til folk blir liksom litt over kill! Ha en skummel og fin aften i morgen!

    Lik

    1. Det er ikke alle isskjer som er like gode da, de i plast funker ikke særlig godt. Tupperware sin er tung, og det er nok det som gjør at den fungerer så godt.

      Ha en fin dag selv om det blir begrenset med knask eller knep (det kan være greit også, det kan bli i overkant mye godteri de får tak i).

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

