Familieplanlegger anno 2014

kalenderSom den organiserte mor jeg prøver å være, så er jeg stadig på jakt etter den perfekte familieplanleggeren. I fjor brukte jeg familiekalender jeg kunne skrive ut selv. Den hadde bare et problem. Den var ikke synkronisert med telefonen min. Og kalendere som ikke er oppdatert er en energityv. Jeg hadde lenge lyst på sånn flott glasskalender. Men den har jo det samme problemet som en på papir – den er ikke i synk. Og ofte planlegger jeg jo også ting som ikke er i inneværende måned. Jeg lurer på hvordan de som har en slik løser det.

Men nå tror jeg at jeg har funnet den perfekte familieplanleggeren!

I noen måneder nå, har det hengt et ipadstativ på veggen på kjøkkenet. På ipaden har jeg ohana familiekalender (21 kr) med oversikt over alle familiemedlemmene og en ekstra diverse kolonne. Disse kolonnene refererer til ulike kalendere som jeg har opprettet i gmail – et til hvert familiemedlem. En gang i framtiden når barna får egne kalendere, så kan de velge å dele disse, så kan de vises her. Mannen bruker bare kalenderen på jobb, men skal han på noe, så sender han meg en møteinnkalling. Denne aksepterer jeg og flytter over til hans kalender.

Jeg har prøvd mange kalender apper på telefonen. Både gratis og slike man må betale for. Men favoritten min er fremdeles week calendar (19 kr). Den gang jeg fremdeles brukte skoledagbok og filofax, satt jeg med fargepenner og noterte utfra kategori. Denne appen gjør dette selv (når jeg har fortalt den at den skal gjøre det da). Men mest bruker jeg nok autoikonene, små symboler som viser hva dette handler om. Disse blir faktisk også med inn til ohana. Det er selvsagt ikke noe problem å se alle kalenderene i weekcal heller, og vanligvis er det der jeg legger inn avtaler. Har fått en god vane med å legge inn alt av timeavtaler og bursdager med en gang de kommer.

20140422-142846.jpg
Jeg hadde allerede lagt egne kalendere for alle familiemedlemmene med googlekalender, men ikke tatt dem i bruk. Så nå har jeg flyttet avtaler mellom kalenderene slik at at det blir riktig. En liten advarsel: Hva du enn gjør, ikke sett på «include general events». Jeg syntes det hørtes ut som en god ide, så jeg gjorde det. Og fikk plutselig noen hundre tilfeller på samme dag av repeterende hendelser som gjaldt hele familien. La oss bare si at det ikke er enkelt å fjerne mange hendelser fra en googlekalender når de ikke lenger føler seg som repeterende hendelser!  Skal du ha hendelser som involverer mange, så anbefaler jeg å åpne kalenderene i nettleseren og velge «kopier til kalender» eller i week cal duplisere hendelsen og redigere til riktig kalender.

Familiekalender som varer i år etter år for under 200 kroner – det er det verdt (for meg)!

Har du gått over til elektronisk kalender, eller bruker du fortsatt papir?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

