Problemer på reisen

koffertMagasinet Reiselyst har laget en liste med 10 typisk i-landsproblemer når man er på reise. Jeg har jo reist en del tidligere, muligens er det derfor jeg ikke klarer å la være å kommentere denne listen. For de aller fleste er mulig å løse.

1. Lange internettpassord
Jeg vet ikke hva slags passord den som har skrevet lista har vært borti. Selv tror jeg at jeg har vært borti de fleste måter å kryptere trådløsenettverk, og lange passord er den minst irriterende spør du meg. Vanskelig å treffe riktig bokstav på mobile enheter, men i det minste skriver du det en gang og ferdig med det. Jeg har vært borti at koden skiftet en gang i døgnet. At man måtte logge på med romnummer og navn hver gang man ville på nett. At man måtte betale pr enhet som skulle på nett (la meg bare si det slik, neste gang blir det en telefon som er hotspot!). Og usikret nett da. Enkelt, men ikke så lurt kanskje.

2. Små juiceglass på frokostbuffeen
Nå, det er faktisk irriterende. Danskebåten er et glimrende eksempel med bittesmå glass til juice og stoooore kaffekopper. Av hygienehensyn vil jeg ikke anbefale å ta med egne glass selv om det er fristende. Løsningen er å ta med mange nok glass på en gang. De fleste klarer å bære minst tre glass i slengen. Også har jeg et håp om at hotellet finner ut at det er lurt med større glass når de ser oppvasken hvis alle bruker mange glass.

3. 2 in 1 shampoo
Er det et problem på reise eller i seg selv? I det siste har flere av de hotellene jeg vært på hatt dispensersåpe både i dusj og ved vask. Og de gjør ikke noe for håret akkurat! Ingen regel uten unntak, men hotellsåpene er stort sett ikke de beste, ta alltid med egen.

4. For mange og uoversiktlige lysbrytere på hotellrommet
Å kalle det et problem… Hvor stort problem er det om du må skru av og på noen lysbrytere liksom? Det har hendt at jeg har måttet lete litt, men har alltid funnet lyset til slutt. Og som regel før jeg har lagt meg. Hadde det bare vært taklys og en lysbryter, så hadde vi nok klaget mer over det.

5. Laken som strammes og festes under madrassen, slik at du får følelsen av å ligge i en konvolutt
Steg 1: Løsne lakenet som er festet under madrassen før du legger deg. Steg 2: God natt! Og før du sovner kan du tenke på at du nok hadde hatt plass til beina, men ellers er det trangere i en sovepose.

6. Kleshengere du ikke kan ta av hengeren
Jeg er enig, de er irriterende. Men det er mer irriterende at det er mye plass til å henge opp klær og få hyller. Skal jeg bo mer enn en natt eller to, synes jeg det er veldig greit å pakke ut, å «bo i en koffert» gjør meg sprø. Men jeg har egentlig veldig lite klær som trenger å henges opp. Dersom jeg har det, har jeg stort sett pakket dem ned sammen med kleshengeren de hang på hjemme. Turboprinsen forhandlet seg til en kleshenger da vi var i Tyrkia. Den var visst grei til å bære ting med. Eller noe sånt. Så kanskje konklusjonen er, ta med selv?

7. Stuepiker som alltid skrur aircondition alt for kaldt
Det har jeg enda ikke opplevd! Har opplevd at det har blitt stilt inn varmt, men aldri for kaldt. Jeg synes vel heller at det er irriterende på steder hvor den blir skrudd av på dagtid slik at det er varmt når du kommer tilbake på kvelden og du må høre på duren før du sovner. Faktisk er det vel større sjanse da for at du våkner midt på natta fordi det er kaldt enn dersom den har fått stått på noen timer før leggetid.

8. Når du skal kose deg med en flaske vin på rommet som du selvfølgelig har kjøpt i butikken og ikke hentet fra minibaren, og du må tilbake til butikken for å kjøpe vinopptrekker
I innlegget reisedinger du må ha «fikk jeg lov til» å velge 4 reisedingser. Vinåpner var en av disse fire. Den har fast plass i toalettmappa (for det er ikke sikkert den kommer gjennom sikkerhetskontrollen). Reisevettregel nr 5: Lytt til erfarne reisere! Så slipper du å sitte på rommet uten vinåpner. (Er det nå jeg skal fortelle at min vinåpner er kjøpt i Canada våren 2000…?)

9. Bråkete minibarkjøleskap
Har inntrykk av at flere og flere hoteller kutter ut minibarene nå. Det er vel egentlig ikke noen som har slått meg som spesielt bråkete. I alle fall ikke sammenliknet med aircondition. En del av de moderne er nok fastmontert, men de eldre, de som bråker, de har trolig et støpsel som kan trekkes ut…

10. At du alltid må putte nøkkelkortet i veggen for å få lys og tilgang til strøm
Skal jeg si deg en hemmelighet? Det er sjelden slik at du bruke nøkkelkortet. Bibliotekkortet, tippekortet eller en annen bit plastikk fungerer som regel like greit. Kanskje ikke kredittkortet, sånn i fall du glemmer det der eller lar det stå der på dagtid. Hvis du vil ha aircondition på mens du er ute på dagtid og denne går på samme strøm som resten.

Jeg må ta med en til som dukket opp i kommentarfeltet til artikkelen også:
For få kontakter til ladning og de(n) er gjerne plassert under skrivebordet slik at man må krype på gulvet.
Fikk et tips i sommer om å ha med et grenuttak. Jeg fulgte det på min forrige reise. Mora mi trodde jeg hadde blitt helt sprø, men det fungerte helt utmerket. Ingen krabbing, og alltid oppladede telefoner, ipad og klokker. For det er jo sjelden bare en enhet som trenger å lades.

Hva irriterer deg på reise? Og har du noen genial reisetips?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

