Miljøregnskapet

OK, vi redder kanskje ikke miljøet ved å skru av lyset. Og i alle fall ikke i bare en time. Men de små menneskene kan vel ikke bare gi opp likevel? Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er beste valg av og til. Så jeg ønsker meg en kalkulator. Men ikke en hvilken som helst kalkulator, jeg vil ha en som beregner hva som er mest miljøvennlig. For det er noen sannheter, som jeg egentlig er litt usikker på.

Vi vet f.eks. at bøker bruker mye papir. Men hvor mange bøker må jeg ha på kindle før den blir mest miljøvennlig?
vs2

The Cleantech Group anslår at man må ha 22,5 bok der før det går i null CO2-messig. Da antar jeg egentlig at jo flere bøker jeg har på kindle, jo bedre for miljøet? Jeg har i skrivende stund passert 155 bøker på kindle. En 100% erstatning for vanlige bøker er den likevel ikke, det hender jeg leser slik også. Og jeg har nok kjøpt en del bøker som jeg aldri hadde kjøpt om ikke det var en anbefaling fra amazon. Besparelsen er vel egentlig bare dersom man erstatter bøker man ville kjøpt ellers ville kjøpt på papir? Men jeg liker lesebrettet mitt, og går ikke bort fra det igjen.

 

vs1

Også sto vi her og pusset tenner en kveld, og det slår meg. Tannkoster skal byttes hver tredje måned. Nå viser vel statistikken at vi bytter en del mindre enn det. Men la oss ta det som utgangspunkt da. Det er ganske mye plast som kastes hver gang man skal skifte tannkost. På en elektrisk tannbørste er det ganske mye mindre. Men den har jo ulempen at den faktisk bruker strøm. Hvor lenge må jeg ha den elektriske før regnskapet går i null? Den kom i hus som en gave, og jeg har blitt overraskende glad i den. Jeg gledet meg faktisk til å komme hjem til tannkosten etter to uker på ferie uten den. Så den blir nok ikke kastet ut uansett – det ville jo i alle fall være miljøfiendtlig, men jeg lurer jo litt på om livstiden er lang nok til å forsvare den også utfra et miljøperspektiv.

Også har du kaffekopper da. Hvor papp plutselig viser seg å være veldig så miljøvennlige. Jeg kommer nok ikke til å bytte ut kaffekoppene mine med pappkrus til vanlig. Eller bli panisk på å bruke kaffekoppen mange ganger.

Eller kanskje jeg ble det dersom jeg fikk den kalkulatoren jeg ønsker meg. Den bør forresten kunne lades med solceller. Så ser den i alle fall miljøvennlig ut!

Abelone

2 comments

    1. Den kalkulatoren finnes desverre ikke. Men dersom man vurderer å bytte ut ipad for papir, så er det to hensyn som spiller inn: miljø og økonomi. I følge Apples miljørapport (http://www.apple.com/no/environment/reports/) bruker ipad Air 2 180 kg CO2 i løpet av sin levetid. En bok bruker ca 7,5 kg CO2 i følge rapporten jeg viste til i innlegget. Det vil gi ca 24 bøker før dette er likt.

      Det andre aspektet er kostnad i penger. La oss si at en utskrift koster ca 20 øre (dette vil nok komme litt an på avtaler og utstyr, dersom man likevel må bytte ut alle skrivere nå, så blir regnestykket noe annerledes). Da må du skrive ut nesten 21000 ark før du har spart inn en ipad (utfra pris på 4190 kr for «dårligste» ipad air 2). Skriver den normale ansatte ut så mange ark? Men min erfaring er at folk synes det er vanskelig å erstatte papir med ipad og likevel fortsetter å skrive ut, så innsparingen kan fort ikke bli så god som man håper på. Det krever tilgang til gode verktøy (utstyr og apper) og god opplæring, så bedriften må virkelig ønske å satse på det dersom det skal bli gevinst.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

