Søk det siste kvartalet – og svarene på dem

IMG_9815.JPG

«Ingenting er bedre enn å lete hvis du vil finne noe. Leter du, finner du helt sikkert noe, men ikke alltid akkurat det du lette etter.» J. R. R. Tolkien

Jeg leser ikke så ofte gjennom hva folk har søkt etter for å komme hit, men det hender jeg gløtter innom. Mest av nysgjerrighet. Hva er det folk leter etter som jeg kan hjelpe dem med, liksom? Noen ganger hever jeg øyenbrynene og lurer på hva de gjør her. Andre ganger tenker jeg at det burde jeg ha svart på. Så nå får tar jeg en ny sjanse og svarer på noen av søkene som jeg synes ikke har blitt skikkelig besvart det siste kvartalet.

1) hvordan få skjøter på hay day
Den vanskelige måten er å spille som normalt og håpe at HayDay-guden skjenker deg noen skjøter. Eller oppsøke butikker og håpe at noen har lagt ut noen. Det skjer ikke ofte, men det hender. Den enkle måten – kjøpe masse diamanter. Men det er litt juks da.

2) hva betyr at eggehvitte og sukker skal røres hvitt

At du har eggehviter og sukker i en bolle og rører til det er hvitt. Det er da luftig og stivt. Min tante lærte på husmorskolen at det skulle være så stivt at man kunne skrive navnet til kjæresten din i det (hun var lykkelig fordi han het Ole). Selv bruker jeg partytrikset å holde bollen opp ned over hodet til ungene. Eggehvite og sukker pisket hvitt er for øvrig ingrediensene til marengs som igjen er en av tre ingredienser i isbombe.

3) jeg trenger min ex tilbake juni 2014
Okey… Why? Trenger som i trenger eller som i savner han/henne? Og hvorfor «trenger» du vedkommende i juni?  Eller forresten, jeg beklager, jeg har nok ingen råd til deg. Du kjenner din eks best selv, og vet om det er noen mulighet eller ikke. Ser for meg at det kan skape noen ubehagelige spørsmål du må spørre deg selv også som f.eks. om durespekterer en som ikke klarer å stå for avgjørelsene sine og har du tillit til vedkommende etterpå. H*n har jo allerede gått en gang, hva sier at det ikke vil skje igjen. Selv om det er vondt akkurat i øyeblikket, så går det over.

4) nudiststrand korsvika
Finnes ikke. Nudiststranda (eller er naturiststrand det politisk korrekte nå?) er i Djupvika som er en bukt unna. Området er godt merket, men for badende som foretrekker medbadende i badetøy er det greit å holde seg rundt flata med gress. Faktisk må du krysse naturiststranda når du går ladestien. Ikke lukk øynene mens du går, da risikerer du å havne utenfor stien. Nudistene er like lite glad i folk som kikker som vi er i uønskede syn, så de holder seg for seg selv. Kun en gang var det en nudist som forvillet seg på feil sted i fylla – politiet kom og hentet han.

IMG_9811.JPG

«Hjelp meg opp så jeg kan sjekke om den er min!»

5) jeg lot barnet sitte i bilen mens jeg trillet bort handlevogna
La meg gjette, det gikk helt bra? Men du fikk dårlig samvittighet fordi mammamafien roper at man ALDRI skal la barn sitte alene i bilen? Kanskje har du til og med sett videoen om overopphetet barn. Helt sant, man skal ikke etterlate barn i bilen, og det skjer alt for mange tilfeller hvert år. Men det er ikke mens man løper bort med handlevogna. Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle hvor mora gikk bort med handlevogna, også ble hun påkjørt og dermed ble barnet sittende i bilen alene. At du i det hele tatt lurer på om det er greit, tyder på at du er et oppegående menneske. Dersom du møter noen kjente, så tipper jeg du ville sagt «jeg har barnet i bilen, så jeg har ikke tid til å snakke». Og helt ærlig tror jeg faktisk det kan være farligere for små barn å gå tilbake til bilen etter at du har satt fra deg handlevogna.

6) hva trenger man på campingtur blogg
Jeg var på camping i sommer, og hadde faktisk tenkt å skrive et innlegg om det. I påvente av et mer visuelt innlegg; omtrent det samme som et overnattingstur i skogen: telt, soveposer, liggeunderlag, kopp/fat/bestikk og noe å lage mat på. Enkelte steder er det kjøkken tilgjengelig (uten redskaper der vi har vært), men en primus er kjekt å ha. Også anbefaler jeg lommelykt og en liten kniv, det er alltid nyttig. Leier du campinghytte trenger du egentlig bare lakenpose. Og myggmiddel kanskje?

7) hvordan merke klaer tryg barnehage
Ser ikke helt sammenhengen mellom merking av klær og trygg barnehage. Men merking av klær er jeg god på. Du skal kjøpe strykefrie merkelapper. Jeg bestiller hos askeladden navnelapper (og dette sier jeg helt uten blygsel og uten reklamekroner). Jeg bestiller alltid flere sett og har et på det stedet de egentlig skal ligge, et i bilen og et i kleskapet (er det rart det blir rotete?). Det eneste jeg er misfornøy med hos askeladden er at man ikke bare kan gange opp antall sett, men må «designe» dem hver gang. Jeg har nemlig tro på at barna lærer seg å kjenne igjen sine merkelapper når det har spesiell farge og figur, og da kan de hjelpe til med å holde styr på tingene (det er i alle fall teorien, om det virker er jeg fremdeles ikke helt sikker på). Har man i tillegg to merkepenner, en for tekstil og en for CD (som kan brukes til alle harde overflater) er man godt rustet. Jeg anbefaler å bare bruke etternavn, for da har man merket en gang for alle, men vet at noen bruker forskjellige farger utfra hvilket barn det er sitt. Det er ikke så dumt, for det er ikke alltid lett å se hvem det er sitt uten å sjekke størrelsen. Men helt trygt er det likevel ikke. På barnehagen er det stort sett flinke til å se over klærne og legge dem i riktig hylle. Men på skolen har jeg ofte funnet merkede klær i «glemme hylla». Vinterskoene til turboprinsen var også borte i tre uker i fjor, til tross for at de var merket. De dukket opp igjen på helt feil plass i garderoben til slutt.

8) dyr av blader
Spør du meg om det? Jeg er mer dorulldama, jeg. Men det er mange ideer på kokokoKIDS. Jeg liker godt den søte ugla. Eller så er denne papegøyen fin. Og hva sier egentlig reven? Med mindre du mener blader som i magasiner da. Da vet jeg jammen ikke.

9) belegg i kaffekopper
Jeg har noen kolleger som mener at dersom koppen blir vasket, blir kaffesmaken ødelagt (i alle fall inntil det har fått nytt belegg). Dersom det er slikt belegg du tenker på, så holder det stort sett med varmt vann, oppvaskmiddel og en børste, så blir det borte til slutt. Bare oppvaskmaskin tar ikke knekken på disse flekkene. Men dersom det er kopper du har hjemme, særlig dersom du bruker dem til både kaffe og te, kan de også få belegg som er vanskelig å få bort. Et kjerringråd er å ha i bakepulver og varmt vann og la det stå en stund. Du kan eventuelt også bruke litt sitronsaft i blandingen. Dersom det ikke er nok, så kan du prøve om jif kanskje klarer å få det bort på samme måte som bestikkmerker. Forøvring påstås det at pappkopper er bedre enn sitt rykte.

10) klarer ikke lære å kjøre bil
Jeg har lært at «ingenting er umulig, det umulige tar bare lenger tid». Det er noe som skal læres, og det tar tid. Jeg er ganske sikker på at første gangen du lagde en kake så ble den ikke perfekt. Jeg har i alle fall hatt min del av rå kaker, tørre kaker, muffins som har flytt utover osv osv. Eller tenkt at du står fast på et brett på Candy crush. Det er egentlig det samme, man kan gi opp eller man kan fortsette å prøve og øve. Dersom du er blitt voksen, så virker bil plutselig mye skumlere, og jeg ser at voksne venner bruker lenger tid på å kjøre opp enn ungdommer. Jeg møtte en gang en dame som sa hun ikke klarte å lære det. Hun øvelseskjørte med sin samboer, og fikk innimellom hetta i trafikken – med det resultatet at han begynte å kjefte på henne. Det øker jo ikke akkurat selvtilliten. Mitt råd da er å finne noen andre å kjøre med. Gjerne en god kjørelærer som du har tillit til. Bruk det antallet timer du trenger for å føle deg trygg selvom det koster litt, ta den tiden du trenger og øv så mye du kan. Eventuelt kan du late som om du er Pippi Langstrøme: «Det har jeg aldri prøvd, så det klarer jeg sikkert!»

 11) ravnkloa pris på krabbe
Jeg tviler på om du finner prisen på nettet noe sted. Dette er sesongvare, og kan nok variere fra dag til dag avhengig av hvor mye de har fanget og hvor mange som ønsker å kjøpe. Nå har ikke jeg sammenliknet priser i ravnkloa mot dagligvarebutikk, men tipper at sistnevnte er billigere. Men jeg anser det som en opplevelse å gå i ravnkloa og kjøpe krabben. Og så bør den være helt fersk der også.

Abelone

5 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

