Sannheten om kaluzaboksen

I fjor høst lanserte Kaluza en matboks. Det ble en suksess, boksene var utsolgt på kort tid. Jeg hadde en skolestarter i huset, og var hoppende glad da jeg klarte å sikre meg tre stykk kaluzaboks versjon 1. Og boksen er smart, den har flere rom, kan vaskes i oppvaskmaskin, brukes i micro, har en smart sporky (en mellomting mellom gaffel og skje) i lokket og er sammenleggbar.

IMG_8320.JPGMen likevel har den endt opp som skapfyll hos meg. Og da hjelper det ikke om den er sammenleggbar, tre bokser stablet oppå hverandre tar også plass.

Problemet var ikke at det ikke var plass til en yoghurt – for det er det.

Problemet var ikke at lokket ikke satt bra nok – har enda ikke opplevd at det har falt av (men dette ble forbedret i versjon 2 som ble solgt noen korte uker i januar). Jeg har forøvrig fraktet tomatsuppe i boksen. Tok riktig nok en pose rundt og bar den i hånda for sikkerhetsskyld, men det gikk helt fint.

Problemet var ikke at den kom ut av oppvaskmaskinen med hvite prikker etter vann som ikke hadde tørket skikkelig – silikon blir gjerne sånn i oppvaskmaskin, og det kan jeg leve med.

Problemet i følge min skolestarter var at den er rød! Kaluza kalte det en fin, nøytral farge, men han er ikke enig. Han ville ha grønn matboks. Og senere også en blå. Kaluzaboksen ble danket ut av en bendit-boks. Og la meg bare si, den er ikke i nærheten av spesifikasjoner til kaluzaboksen! Oppvaskmaskin? Mister trykket og blir vanskelig å lukke. Varmes? Tviler jeg på. Sporky? Det er en sånn greie som kan festes under lokket. Hvor gjorde jeg av den igjen? Og særlig god å spise med er den heller ikke.

Faktisk var store deler av dette innlegget kladdet i fjor, men en bønn om at Kaluza skulle lage boksen i flere farger. Men den kom aldri til publiser. Men mens hun har hatt mammaperm, har hun kanskje også blitt tankeleser? Eller så er det flere turboprinser der ute som ikke ville ha rød matboks. Så jeg da jeg så reklame for nye farger holdt jeg på å kjøre rett til nærmeste Rimi (inntil jeg husket at det var søndag). Og da jeg faktisk fant den på min lokale Rimi i både blå og grønn holdt jeg på å kjøpe minst en av hver farge. Men jeg har jo tross alt tre røde bokser liggende som er sjelden i bruk…

Men siden Kaluzaboksen fremdeles utvikles (og tankelesing ikke kan utelukkes), så vil jeg gjerne uttrykke ønske om videreutvikling. Også kalt tilleggsutstyr. Jeg ønsker meg:

  • En skål som passer i det midterste hullet og som enkelt kan tas ut. Boksen er fin til middagsrester. Men dersom jeg har med noe som skal varmes, så er det gjerne ikke alt som skal varmes. For eksempel salaten til lasagnen, den vil jeg ha i det midterste hullet.
  • En flaske til smoothie e.l. som også passer i dette hullet hadde vært fint. Stort hull og vaskbar i oppvaskmaskin er en selvfølge. Dersom den er mulig å fryse, så kan den også fungere som kjøleelement.
  • Kanskje en bitteliten salt og pepperbøsse til det lille rommet? Eller enda bedre, et helt sett med salt, pepper, ketshup og sennep (eller andre ting som supermamma’n sikkert klarer å legge med i matpakka).
  • Selv om sporky’n er fin, så trenger jeg av og til kniv og gaffel. Det hadde vært kjekt om det var mulig å bytte ut.
  • Den trenger ikke være sammenleggbar, jeg har sjelden mer med meg hjem enn til jobb. Hvilket betyr at der er mulig å bruke et annet stoff enn silikon.

Hvis noen vet om slikt tilleggsutstyr, gi meg et tips!!

Hvordan er den perfekte matboksen for deg?

Abelone

P.S. Har i hvert fall to røde Kaluzabokser versjon 1 som jeg er villig til å gi bort dersom noen er interessert i dem… 🙂

 

5 comments

  1. Så lenge det fungerer godt nok, er jeg ikke opptatt av at ting skal være perfekt. Hvor mye staffasje trenger en brødskive, liksom? Her fungerer det supert med en blikkmatboks kjøpt i Dyreparken

    1. Jeg er på jakt etter den perfekte matboksen slik at jeg bare trenger den. Nå har vi et større utvalg av matbokser, men ingen av dem et perfekte.

      Hmmm… Metallboks, ja, den tror jeg faktisk kunne fungere både med brødskiver og smoothie. Takk for tipset!

  2. Jeg har vært fristet av disse multi-funksjonelle matboksene i butikken mange ganger, kjøkkenfantast som man tross alt er. Men jeg har strenge kriterier for mine kjøkken duppeditter! Min beste matboks er en ganske enkel en i plast, med den lille vrien at hvis du snur lokket 180 grader og setter det på igjen får du straks plass til 2 brødskiver ekstra. På siden smyger jeg gjerne inn en liten boks med noe små frukt til lille frøkna som begynte på skolen nå i høst!
    Tror opprinnelig jeg kjøpte de på Jernia, men i dag fant jeg faktisk samme boksen på Staples, så jeg kjøpte med to til, det går mye matbokser for tiden nemlig!

    Funksjon er alt nemlig i matpakke verdene, og at det er plass til litt mat eller mye mat, samtidig som lokket ikke faller av er alfa og omega! Tro nok ikke at Kaluzaboksen er noe for meg dessverre, men det var nyttig å lese en så bred produktomtale. Ha en fortsatt fin torsdagskveld!

  3. Yoghurt får plass nå, legges på tvers. Hopp inn i bloggen min, Google smoothie og se de utrolig kule posene som vi fyller gang på gang (ca like store som en brødskive). Lokket har enda ikke falt av, vi har forresten seks sånne bokser….. Ehhh….. Ni, forresten…..

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

