Ingen kan eie vannet

Da vi så Pelle politibil går i vannet for noen år siden (og en del ganger etter det, den ble veldig populær hjemme), lo jeg litt av ideen om privatisering av vann. At noen kunne kjøpe vannet, tappe det på flasker og selge det. Så det er nesten så jeg har vanskelig for å tro at det er sant. At Nestlé kjøper opp vannressurser, tapper det på flaske og hindrer lokalbefolkningen tilgang til rent vann. At  styreformannen i Nestlé, Peter Brabeck, mener det er en ekstrem holdning å si at mennesker har rett til vann.

Det minner meg også litt om den franske revolusjonen, hvor Marie Antoinette angivelig skal ha sagt «har de ikke brød, la dem spise kake». Det blir liksom litt for enkelt.

Men det er jo ikke bare Nestlé som tjener gode penger på flaskevann. Coca Cola har en hel haug med ulike varianter i ulike land. De hadde ikke laget så mange, dersom det ikke var penger å tjene på det. Så jeg undrer litt på om Nestlé har blitt hengt ut som den store, stygge ulven, men om det kanskje gjelder flere? At vi har Bon Aqua, Imsdal, Olden, Farris, Voss, og sikkert enda flere her i Norge, ser jeg egentlig ikke på som et stort problem. Vi har jo også tilgang til godt drikkevann «gratis».

Så jeg lurer jo da på om man egentlig burde boikotte flaskevann i det store og hele? Det er fornuftig å ha sin egen flaske og bruke. Men som turist er jeg avhengig av at jeg får kjøpt flaskevann (i alle fall inntil jeg får kjøpt meg en flaske med filter). Så jeg setter jo pris på at det er tilgjengelig. Men jeg har signert på at jeg synes det burde være en menneskerett. For det synes jeg det burde være.

Her er et klipp fra Pelle Politibil. Skjønner du hvorfor saken minner meg om denne?

Abelone

 

 

2 comments

  1. Det er de som sitter på vannressursene som vil komme gunstigst ut. Og vann er den egentlige krisen, Det vil si tilgangen til rent vann. Det vi ser er bare forløperen, er jeg redd.
    Hva når det ikke bare er firmaer som tapper og selger vann som er på banen, men når stater endrer vannløp slik at andre stater ikke får tilgang?
    Rent vann burde være en menneskerett, over alt, men er det ikke.
    Ha en flott onsdag, likevel.

    ps Springvann og ikke flaskevann for vårt vedkommende.

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

