Et lite hmmm… ved skoleårets slutt

Skolen har gitt meg et dilema igjen. Jeg vet jeg burde si noe, men er det verdt det? For «alle andre» (skoler) gjør det jo også sånn. Men prøver vi ikke å lære barna våre at de ikke skal følge mengden, men tenke selv? Og hva vil konsekvensen være om jeg lager en sak av det? For min del har det ikke noen konsekvens akkurat nå om jeg bare holder kjeft. Men det kan jo bli en gang i fremtiden.

lesebok

Til foreldrene fra læreren: Minner om at zeppelinboka må leveres i morgen (leseboka). De fleste ble samlet inn i dag, men jeg mangler fire stk. Bøker som blir borte må erstattes.

Boken er forlengst levert, men jeg sitter fremdeles igjen med et lite «hmmm…» Kan skolen virkelig kreve erstatning for bøker? På den ene siden skal jo grunnskolen være gratis i Norge (Opplæringsloven). Men på den andre siden skal også barn erstatte skader «som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers» (skadeerstatningsloven §1-1). Så på et vis er det innafor.

MEN…

I følge loven plikter foreldre «å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse» (§1-2). Men kan foreldre egentlig holdes ansvarlig for det som skjer på skolen?

En liten disclaimer er kanskje på sin plass her; jeg beveger meg nå ut av jussen og inn i synsingen. Jeg kommer ikke til å bevege meg inn i rettspraksis, for jeg tviler sterkt på om det finnes noen rettspraksis på det. Jeg vil gjerne se den kommunen som er villig gå til sak for en skolebok. Eventuelt den foreldren som er villig til å bli saksøkt for en bok.

Vi snakker om førsteklassinger her. De minste er 5 1/2 år når de begynner. Hvilke forventninger er rimelige? Skal man dømme utfra rotet i garderoben og haugen med klær uten eier, så kan de ikke ta vare på tingene sine selv. Kan vi forvente det i en fellesgarderobe? For de får gå relativt fritt der, vi kan ikke garantere at ikke noen andre har vært i sakene deres. Også kan vi diskutere da, om SFO er tilbørlig tilsyn. Men det er en helt annen diskusjon.

Og dette med uaktsomhet. Jeg antar, ettersom avstandsgrensa med skolebuss er lavere for 1.klassinger, at de forventes å kunne komme seg til og fra skolen alene (nå skjer ikke det særlig ofte her, og de som har SFO får jo heller ikke gratis skoleskyss. Hva jeg synes om det får også eventuelt spares til en senere anledning). Men barn blir distrahert. Det ville ikke usannsynlig at de kunne finne på å stoppe opp og leke på veien hjem? Og regn er en hindring for oss voksne, for barn ikke så mye. At det er uaktsomt er vel udiskutabelt. Men hva om det ikke bare er distraksjon. De fleste har vel hørt om mobbing hvor sekken blir tømt på bakken eller kastet i en grøft og offeret ikke får lov til å hente den? Kan vi være 100% sikre på at vi voksne vet om hva som har skjedd?

Bare for å understreke det, jeg tenker på at boka blir bort eller ødelagt ved et uhell. Sitter noen å river den i småbiter eller kaster den i peisen med vilje, stiller det seg selvsagt annerledes. Men dersom jeg kan gjøres erstatningspliktig, kan jeg da også avstå fra at min gutt skal ha skolebøker? Dersom jeg mener at han ikke er i stand til å ta vare på bøkene, og det blir mitt ansvar, kan jeg da si «beklager, jeg ønsker ikke at han skal ha skolebøker»? For det har jeg ikke hørt et ord om at jeg kan. For å pålegge elevene å ha en bok, for så å kreve erstatning for en bok som jeg som forelder knapt har sett siden jeg la trekk på den… Bør jeg ikke da kunne velge? Hvordan kan jeg pålegges både å ha bok og å være erstatningsansvarlig for den?

Så hva gjør man? Det blir vel til at jeg sitter rolig og ikke sier noe. For det angår ikke meg akkurat nå. Men innerst inne vet jeg vel at Arnulf Øverland har rett; «du må ikke tåle så inderlig vel den urett der ikke rammer deg selv».

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

