Legokalender

juliJeg lager legokalender hver måned med en ny scene. Den står på kjøkkenet til glede for meg og vises også fram på instagram (en og annen har vel dukket opp her også…). Etter julikalenderen fikk jeg et spørsmål om hvordan man lager en slik kalender. Klart jeg skal vise fram det!

1. Man tar en hel haug firerklosser i valgfri farge; kjøp en grunnpakke, raid rommet til ungene eller gå til pick-a-brick på legoshop (eventuelt dra til legoshoppen i københavn eller i legoland, men det blir jo en litt dyrere affære på en måte. Med mindre man likevel er der i sommer da).
Du trenger:
42 stk hvit 2×2 brikker (vanligvis bruker du bare 35, men enkelte måneder har 6 linjer – det skjer ikke flere ganger i 2014, så det kan vente)
7 stk gul 2X2 brikker for ukedager (eventuelt farge etter ønske).
30 stk rød 2×4 plate til å ha mellom lagene slik at kalenderen blir stødigere
14 stk 2×3 brikker i ønsket farge(r)
6 stk hvit 2×8 brikker for å skrive måned på
2 stk rød 2×6 brikk og 2 stk rød 2×4 (øverste laget som stabiliserer til slutt)
legokalender
2. Lag merkelapper med en dymo (alle mødre med respekt for seg selv har vel slikt?). Eller ta en permanent tusj og skriv på klossene (måneden kan eventuelt skrives med ikke-permanent, så kan den bare redigeres når det er ny måned.

20140707-164453-60293782.jpg

20140707-164454-60294998.jpg
3. Bygg kalenderen.

bilde(21)

4. Ha det gøy og lag en scene. Det er viktig å holde ungene unna på dette punktet, for de har som reglen en helt annen ide enn deg om hvordan scenen skal være. Før du vet ordet av det består din rolige sommerscene av ninjakrigere og tyver…

5. Ta et bilde, legg det ut på instagram med #legokalender.

Jeg har fått fortalt/blitt beskylt for at «dere datafolk forteller alltid den vanskelige måten først og den lette til slutt». Det skal jeg gjøre denne gangen også. For den aller letteste måten er selvsagt å bestille den ferdig. Jeg har kjøpt min i legoshop. De har bare friendsutgaven igjen akkurat nå, men amazon har også den klassiske.

Abelone

 

 

 

 

 

 

 

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

