Karsten og Petras Oslo

bilde(19)For 1,5-2 år siden gikk vi i Karsten og Petras fotspor i København. Jeg har ofte tenkt at man gjerne skulle vært litt mer turist i eget område. For er ikke Norge et like interessant turistmål som andre land?  I boka Karsten og Petra hilser på kongen er vi i Oslo. Til tross for at vi bor bare en liten togtur unna, så er vi sjelden inne i byen. Men vi har lest i boka (den faller bedre i smak hos lillebror enn hos meg. Men jeg er heldigvis ikke målgruppa).

På liste form:

    • Oslo s er et knutepunkt som de fleste kommer innom…
    • Tigeren på jernbanetorget er et yndet fotoobjekt. Den ligger gruelig nært plata, men jeg har enda ikke opplevd noe ubehagelig der.
    • Karsten og Petra overnatter på tveita. For oss som ikke har kjente der, kan man jo alltids shoppe på Tveita senteret.
    • Rådhuset likner visstnok på en brunost og to juicekartonger eller noe sånt. Men ellers er det spennende bilder og vann utenfor.
    • Mine barn er glad i å kjøre båt, og turen til bygdøy er koselig. Helst vil de har plass på dekk.
    • Det er ganske imponerende å lage en båt av siv slik som Kon-tiki. I alle fall for oss voksne. Kanskje man blir inspirert til å lage barkebåt etterpå?
    • Vikinger er spennende for små gutter. I vikingeskiphuset fant vi dessuten et skjelett som er like langt som barna.
    • Barn og vann er en sikker vinner. På huk strand kan barna vasse og de voksne kysse.
    • Rodeløkken kafé har jeg aldri vært på, så jeg kan ikke uttale meg om den. Men en kafétur bør man kunne ta med i byturen.
    • Botanisk have er ikke bare blomster. Her inne finnes flere museum, bl.a.   Paleontologisk museum hvor man kan dinosaur(skjelett).
    • I Frogner parken er nok sinnataggen og monolitten mest kjent. På sommeren er det skuespill her, «vegg-i-vegg» ligger frognerbadet. Barna liker dessuten godt å mate endene her og leke i Frognerborgen (lekeplassen i parken)
    • Aker brygge har alltid yrende liv, i alle fall på sommeren (bruker også å være mange muligheter for is der).
    • Akershus festning er spennende også for barn. Tror jeg nøyer meg  med å si karpedam og store grøntarealer.
    • Stortinget er jeg litt mer usikker på om er noe for barn. Må kanskje vite litt mer om demokratiet og hvem som bestemmer enn mine gjør?
    • For oss som ikke tar t-bane eller trikk daglig, så er det en opplevelse. Karsten og Petra kjører med holmenkollbanen
    • Frognerseteren er et ærverdig sted. Jeg har ikke vært å spist her heller, så jeg kan ikke uttalemeg. Men jeg har fått med meg at de deltar i prosjektet «vann for livet», og et glass vann koster 5 kr.
    • Hoppbakken er Norges mest besøkte turistattraksjon. Den ser annerledes ut nå enn i boka, men synes fremdeles godt.
    • Bare ordet «slottet» er nok til å få fantasien til å sette i sving med riddere og prinsesser. Det er mulig med omvisning (men ikke lov å røre). Da jeg var barn syntes jeg det var spennende nok å se om kongen var hjemme eller ikke og prøve å vinke til han.
    • Også spiser de is på en isbar på Karl Johan. Jeg er litt usikker på hvilken isbar det egentlig henvises til. Studenten isbar lå i Karl Johansgt 45 fram til 1984, og boka er jo skrevet etter det… Nå ligger Hard Rock cafe der. Men det er mange muligheter for å få kjøpt seg is på Karl Johan, Ben&Jerry inne på paleet (Karl Johansgt 41A) for eksempel.

Er du turist i egen by? Hva anbefalinger du for turer til Oslo med barn?

Abelone

 

 

 

One comment

  1. Fin oversikt over steder å besøke også for oss som bare er på besøk i hovedstaden.

    Selv om Oslo ikke er vår by var vi på besøk der i helgen! Og vi vil helt klart anbefale botanisk hage og Naturhistorisk museum. Alle tre, små som store, storkoste seg med å se på alle de fine trærne, blomstene, skumle dinosaurer og skinnende steinene som var utstilt! Men jeg vil nok anbefale og ikke dra dit på en så solfylt og varm dag som vi gjorde, ble rene badstuen inne i veksthusene. Så selv om det var mye å se ble vi ikke lenge inne i drivhusene! Ville nesten sagt; sett av en hel dag, for det er så mye å oppdage at en ikke rekker over alt på et kort besøk slik vi hadde! Reisebrev fra vår Oslo tur ligger på siden nettsiden min http://www.smuleskogen.com/default.htm hvis du vil kikke på vi fant å bedrive tiden med i Oslo!

    Ha en fortsatt fin mandag!
    Hilsen Sigrun

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

