Ønskeliste

20140513-134829.jpg

Barna pyntet kake til meg i fjor. Lillebror ble fornærmet på meg da jeg spurte om jeg skulle få kake. «Nei, ikke kake, bare vannkann! Grønn vannkann» (jeg fikk også en grønn vannkanne i bursdagspresang.

Det er ikke så mange år siden bursdag ikke var noe å feire. Men etter at jeg fikk barn, så ble det plutselig viktigere igjen. I alle fall for barna. Jeg er ikke så veldig redd for å bli eldre da, er ikke av de som stoppet på 29 år. Det hjelper kanskje at man er på et godt sted i livet?

Uansett, med bursdag, så følger ofte ønske om en ønskeliste. Jeg har en beskjeden ønskeliste. Det er bare det at det er ting som ikke finnes… Jeg har derfor noen ideer til produkter, men vet ikke helt hvordan jeg skal lage dem. Hvis du lager dem for meg blir jeg glad (også har jeg selvsagt ikke noe imot å få prosenter av salget). Nå er det kanskje litt knapt med tid før bursdagen min, men om jeg ikke får det på dagen, så går nok det greit.

  •  Knekkpistol

Da jeg var mindre var det foreldrene mine som (naturlig nok) monterte pepperkakehus. Dette skjedde etter leggetid. Min far påsto at det var fordi det var så mye banning. Jeg har (motvillig) overtatt tradisjonen på alle vis med brente fingre, banning og mottoet «men nok knekk henger det sammen!» Å jada, jeg har prøvd melis! Det funket særdeles dårlig. Så det jeg ønsker meg er rett og slett enn knekkpistol. Jeg ser for meg noe som ser ut som en limpistol, men med sukkerstaver. Tenk så enkelt å montere pepperkakehus med en sånn da! Den må imidlertid være enkel å rengjøre. Stivnet knekk er hardt. En eller annen rensestav kanskje? Det er opp til deg hvordan det løses.

  • Den ultimate fulgeappen

Din første reaksjon er sikkert, men det finnes da. Men det jeg egentlig vil ha er noe som tar opp lyden og analyserer den. Har lett, men finner bare allerede innspilte lyder (f.eks. i kvitre). Jeg er ganske sikker på at det bare er snakk om å bruke teknologien riktig. Når vi først holder på kan vi gjerne utvikle den slik at man kan ta bilde av fjær og få vite hva slags fugl den kommet fra. Skal man ta den helt ut med idemyldring, så er analyse av dyrespor, planter og steiner neste skritt.

  • Lysskilt som gir beskjeder til bilen bak

Lenge tenkte jeg at å ha et telefonsystem hvor bilnummeret var et nummer man kunne nå andre sjåfører med. Hvis man hadde viktige beskjeder som at lysene ikke virker eller noen hindrer trafikken. Men etter at bilen bak meg stresset og tutet et par ganger den siste uka skjønner jeg at det er enda viktigere å kunne kommunisere med den bak. Hendelsene har vært når jeg har stått rolig i kryss og hatt dårlig sikt (gjerne fordi en SUV plasserer seg midt i synsfeltet). Så trafikkmessig er det ikke så farlig å gi noen beskjeder. Ser for meg et lysskilt som dekker bakruta. Og kan gi beskjeder som «pust med magen!» «Stress er farlig i trafikken» (skal man ta den helt ut, så gjerne  etterfulgt av en automatisk blodtrykksmåling og eventuelt en femminutters motorstopp dersom det er høyt).

  • Nytt format på allerede kjøpte ting

For et år siden skrev jeg at jeg ønsket meg mulighet til å sende inn filmer og bøker og få dem tilbake i et annet format. Jeg venter fremdeles på at «noen» skal komme med den tjenesten. Husket jeg forresten å nevne CD? Det er fremdeles store mengder med CDer hjemme hos oss som jeg gjerne hadde sett at fantes på datamaskinen istedenfor i en hylle. Det er noen som foretrekker å ha det fysiske mediet i hånda. Jeg er ikke av dem!

Var vel ikke så kravstore ønsker det?

Har du ønskeliste eller kjøper du det du trenger selv?

Abelone

 

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

