10 totalt unyttige fakta om mai

1. Ingen andre måneder i samme år begynner eller slutter på samme ukedag som mai. Dette er den eneste måneden som har disse to egenskapene.

2. Mai er oppkalt etter den greske gudinnen Maia som er en fruktbarhetsgudinne

3. I UK feirer de maidagen første mandag i mai. (Smartinger som legger en fridag til en mandag!)

bilde-34. At det er grunnlovsdag i Norge i mai vet vi. Men også Polen og Japan har grunnlovsdag i mai (begge landene har 3.mai).

5. 25.mai er det håndkledagen som en hyllest til Douglas Adams «haikerens guide til galaksen». Morsom bok. Så dersom du ser noen med håndkle denne dagen, så vet du hvorfor. For star wars fans har de visstnok uttrykket «May the forth be with you» på 4.mai.

6. Grandprix, eller Eurovision song contest, holdes hvert år i mai. I år er det i Danmark.

7. I mai er det mange awareness month, bl.a. Astma, cøliaki, slag (stroke), hudkreft og hjernesvulst. For å nevne noen.

8. Mai er dessuten nasjonal «drikke vann»-måned i USA og Canada. (Uttrykket «there’s an app for that» gjelder her, jeg vet om i alle fall fire apper som logger vanninntaket – jeg bruker ingen av dem.)

9. Og i UK er det nasjonal smile måned. Trolig min favoritt. (Her er det på sin plass å dele surresiljes «del et smil»!)

10. Smaragd er fødselsteinen i mai og står for kjærlighet og suksess. Liljekonvall er fødselsblomsten. Ingen av dem er min favoritt stein/blomst til tross for at jeg har bursdag i mai.

Abelone

Kilde: Wikiweb (er den verdt dagens pris på 35 kroner? Jeg heller mot nei.)

3 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

