En liten ønskeliste

20140401-143753.jpg

Et lite utvalg karseholdere. Hva skal jeg bruke dem til etterpå? Godteskål muligens?

Det nærmer seg påske, og da er det ganske vanlig at det kommer hjem en del pynt fra barnehagen. Det er ganske sjarmerende med disse ulike karseprosjektene som kommer hjem. Men jeg er den eneste i familien som faktisk liker denne karsen, og hva skal jeg egentlig bruke den fine pynten til etterpå? Et annen problem med påskepynt er at man gjerne reiser på fjellet i påsken (ja, kanskje ikke i år når det er så sen påske da), og påskepynt som ikke skal brettes og ski… Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage en liten ønskeliste til barnehagen. Her er noen påsketing som kan brukes til no’:

bilde

Gryteunderlag er kjekt å ha (men om jeg skal være helt ærlig, så hadde jeg nok blitt enda mer glad for en som ikke var knyttet til en sesong).

Jeg ønsker meg en vase. Gjerne full av påskeliljer. Eller kanskje noen tulipaner? Når jeg tenker meg om er de anvendelige litt lenger enn påskeliljer. Har ikke noe imot denne buketten heller. Trolig litt enklere for barnehender. OK, jeg ser at jeg allerede her bommer på «greit å pakke i sekken»… Det gode er at dersom man har litt nøytral dekor, så kan vasen brukes hele året. Og lag gjerne noen små til vårblomstene som kommer hjem med kort stilk 🙂

Påske er tid for bøker, gjerne en god krim. Da kan de jo være kjekt å ha et bokmerke! Den er ganske grei å lage til en kylling også (tips, om du ikke har gul konvolutt og ikke har lyst til å fargelegge – bruk en kvadratisk post-it lapp). Eller lag bindersbokmerke med påskemotiv. Store binders er trolig bedre enn små… Men binders kan sette merke, så kanskje heller en enkel papirstripe som barnet kan tegne på selv og laminere? Eventuelt et påskemotiv som skal fargelegges dersom man vil ha sesongbokmerke.

Eggeglass trenger man i påska. En versjon i likestillingens navn!

Lys bruker man også mye av i påska. Disse er nesten to for en – farging av eggeskall og støping av lys.

Da jeg var liten hadde vi eggvarmere. Det ser ut til å være helt borte. Kanske ikke så rart, det er nok ikke det mest nyttige man kan ha. Men søte på frokostbordet. Eller tenk for en koselig overraskelse for barna dersom de skjuler et sjokoladeegg på frokostbordet!

Jeg er også veldig fasinert av disse kyllingkoppene, men jeg innser at de nok er noe vanskelig for små barnehender.

Et lite utvalg påskepynt som jeg er veldig glad i

20140401-143810.jpg

En skikkelig tøffing. Praktisk, nei, men han er jo litt kul likevel da.

20140401-143801.jpg

Påske er eggetid. Malte påskeegg kan jo faktisk brukes til noe!

20140401-143819.jpg

Skåler til lys. Litt synd at dekoren blir borte når lyset står på da.

Denne kommet nok kanskje ikke innenfor å kunne ta med på fjellet. Men bare for å nevne at det er mulig å bruke andre urter enn karse liksom.

Forresten, i mine år som barnehagemamma, har jeg enda ikke fått hjem en dorullnisse. Dere kan gjøre det godt igjen ved å gi meg en dorullpåskehare.

Pynter du til påske? Og hvilken påskepynt som barna har laget har vært mest nyttig?

 

 

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

