Foreldrebetaling i skolen?

I dag fikk jeg en e-post fra klassekontakten i turboprinsens klasse. Det burde jo egentlig ikke være noe å skrive om. Men det setter meg i et dilemma. Jeg vet hva som er riktig. Og jeg er vanligvis ikke så redd for å si fra. Men jeg føler meg så veldig ugrei og usolidarisk dersom jeg gjør det. Og jeg er selvsagt redd for at det skal gå utover turboprinsen dersom jeg sier noe. Så nå er jeg i stuss.

sitat Vi vara / klasse kontaktene for klassen har hatt en lite prat om at det kanskje var greit å sette inn noen kroner på klassens klassekasse. Vi håper at dere syns det er greit å sette inn / eller ta med på foreldremøte til mandagen kr 50,-. Vi kan jo alle tenke på om kr 50,- er en ok sum eller om den kan være litt høyere – og hvor ofte vi setter inn på kontoen.
Utdrag fra e-post

Og jeg blir litt sånn «Oi, dette er jo ikke lov.» Man kan ikke pålegge foreldre å betale. Det har jo blitt er viktig prinsipp at grunnskolen skal være gratis. Jeg kan stå i 50 kroner, det er ikke det. Men det skal jo ikke forekomme tvungene betalinger. Og jeg føler meg skikkelig vanskelig dersom jeg sier fra. Litt sånn prinsipprytter.

Og jeg vet jo at pengene kommer turboprinsen og klassekameratene til gode. I vår kommune har de nå avviklet leirskoleordningen. Men det betyr ikke at ikke det plutselig kan dukke opp igjen om noen år. Og da er det jo greit å ha spart opp litt på forhånd. Og om det ikke blir det, så er det alltids noe annet å bruke dem på. Nå er jo turboprinsen vår første skolebarn, så jeg vet ikke helt hva vi egentlig sparer til. Virker litt som om vi skal spare bare for å spare. Det er en tradisjon kanskje?

20140328-223330.jpgLivet er like usikkert som statuttene i dette fondet. Man vet ikke om det er noen som kommer til å flytte om noen år. Får man da med seg det man har betalt inn? Trolig ikke. Det er visstnok planer om en ny skole, og noen av barna vil flyttes over dit… Og hva om/når det kommer nye barn til?

Loddsalg gir også et visst press, både med å ta med premie og kjøpe lodd, men det er litt mer frivillighet hvor mye man ønsker å bruke.

Jeg reagerer også på at man legger det mot et foreldremøte. Vanskelig nok å få godt oppmøte om ikke folk må betale i tillegg… Men om man ikke stiller, så blir det kanskje vedtatt en enda høyere sum man må betale.

Så nå er jeg i tvil. Tie og samtykke? Stå opp for det som er riktig juridisk? Er det viktigst å ha rett eller gi barna gode opplevelser?

5 comments

    1. Spørsmålet er egentlig hvordan de pengene kommer inn. Dersom det er frivillig betaling, så er det ikke problematisk. Det er å pålegge som ikke er lov. De færreste familier har problem med en 50-lapp her og der. Men de som ikke har, tør de stå fram?

      Lik

  1. Så bra at du tar opp dette, det er enda noen år til vi har skolebarn, men den tid kommer jo. Jeg tenker som du at det er et viktig prinsipp at skolen er gratis. Og ja, de aller fleste kan sikkert så inne for 50 kroner. Men hva med de som kanskje sliter akkurat nå med å avse penger til noe som helst, og hva om det forventes at dette gjentas? Glad jeg ikke er i dine sko, jeg er så dårlig på å si fra om sånt. Det går jo an å spørre om det bør være sånn på foreldremøtet, uten å egentlig si at du mener enten det ene eller andre..? Kanskje andre tenker det samme som deg?

    Lik

    1. Det ble i grunnen tatt opp på forrige foreldremøte også, og det ble veldig tydelig opplyst (ikke bare fra meg) at det ikke er lov. Men det virker som om det er noen som er veldig ivrige etter å ha en stor klassekasse.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

