Allergivennlig legokake

Turboprinsen var tidligere allergisk mot egg og melk, men har heldigvis vokst det av seg. En av gjestene hans er imidlertid allergisk, så da lovte jeg bort en allergivennlig kake. De gamle oppskriftene fant jeg ikke, men google er min venn. Så jeg fant en oppskrift på sjokoladekake uten melk og egg hos diggeting.

20140306-133216.jpgAllergivennlig sjokoladekake:
4, 5 dl hvetemel
3 dl sukker
3 ss kakao
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 dl kaldt vann
1 dl smeltet blå soft
1 dl kokende vann

Oppskriften sier at man skal blande det tørre med smeltet smør og kaldt vann. Deretter skal man røre godt før det varme vannet tilsettes og blandes godt. Jeg vet faktisk ikke hvorfor man først skal blande inn kaldt og så varmt. Men jeg fulgte oppskriften (nesten, for jeg hadde jo ikke tid til å avkjøle noe smør!), og den ble ganske bra. Den sank litt sammen i midten, men etter at jeg ble ferdig med å pynte, så synes jeg ikke det vistes særlig godt. Skal forresten stekes i smurt form ved 175 grader i ca 40 min.

20140306-133140.jpg

Kake ble trukket med smeltet 86% sjokolade, legobrikkene er laget av marsipan (innholdsfortegnelsen lover at det ikke er eggehvite i det), og på siden er det seigmenn. Sannsynligheten for å få med noe pynt er 1! For alle vet at barna helst vil spise pynten…

20140306-133150.jpg

Legokaka er trolig en av de enkleste kakene jeg har laget. Litt arbeid med pynten er det jo, men det gikk overraskende raskt. Jeg har brukt betydelig mer tid på sjørøverkaker tidligere. Da jeg lagde togkake i fjor, var det en som ville ha kake. I år gikk halve kaka, og alle var enige om at den var god 🙂 Så jeg vil påstå at den er godkjent også for de som kan spise egg og melk.

Abelone

6 comments

    1. Kjevlet marsipan flat, skar ut firkanter. Trillet deretter små kuler som jeg trykket med på firkantene. Lagde flate klosser så det ikke skulle bli alt for kvalmt.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

