Legokjeks

Turboprinsen har bestilt legobursdag. Nøyaktig hva det innebærer er vi fremdeles litt usikre på. Men vi er helt sikre på at det blir noe legoinspirert mat!

20140306-132516.jpgFant en oppskrift på sugarcookies hos cupandcakes som var veldig god å jobbe med (skjønt sikting og så vidt blandet er ikke meg…). Jeg kommer til å bruke denne oppskriften igjen. Muligens med bittelitt sitronsaft for en litt friskere smak.

Kjeks (Sugarcookies):
200 g smør
200 g sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
400 g mel

Miks smør og sukker til det blir lyst og luftig. Tilsett egget og la maskinen gå til alt er godt blandet og du har en kremete deig. Ha i mel og vaniljesukker, bland til alt er samlet. Dekk bollen og la ligge i kjøleskap i minst 30 min. Jeg blandet inn en del mel da jeg skulle kjevle ut deigen slik at den ble bedre å jobbe med. Siden det skulle være legobursdag, fant jeg mal på legohoder som jeg skar ut. Stekes på 180 grader i ca 9 min (skal ikke bli brune)

Glasur (Royal Icing)
20140306-132528.jpg1 egghvite
1 ts sitronsaft
konditorfarge
1 liten klype salt
ca 4 dl melis

Miks eggehvitene sammen med sitronsaft, konditorfarge og litt salt til det skummer.  Ha i melis og miks til en tykk krem. Ha eventuelt i mer melis dersom den blir for flytende.  Sprøyt en stripe langs kanten på kjeksen, la stivne noe. Tilsett et par ts vann i glasuren slik at den blir mer flytende og fyll kjeksen. Jeg brukte penselen til decopen for å trekke det utover. Når dette var tørket lagde jeg øyne og munn med smeltet sjokolade (og den tynne tuppen i decopen).

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

