Om dagens outfit, bruksanvisning og et hjertesukk

outfit

Egentlig var det mandagens outfit, men hver dag er casual friday på IT-avdelingen. Hvis du studerer bildet, så legger du kanskje også merke til at mobilen har satt avtrykk i stoffet.

For å komme til hjertesukket mitt, må vi begynne på begynnelsen. Jeg er IT-jente. Ja, altså som i informasjonsteknologi, ikke som i «det». Det betyr at dette er et helt akseptabelt arbeidsantrekk; jeans, singlet og hettegenser (riktignok fant jeg noen store hull i buksa på kvelden, var nok litt mer slitt enn jeg trodde – den er nå kastet). Det vil være like akseptabelt med høye hæler og kort skjørt, skjønt mine kolleger ville trolig sett rart på meg (mest fordi jeg ikke er i stand til å gå på høye hæler).

Men jeg kunne av og til tenkt meg å bli en dæsj mer feminin. For min egen del. Bare for å føle meg litt freshere. Bruke 5 minutter lenger på badet, velge klær med omhu og kanskje litt sminke. Selv om det et det indre som teller, så tror jeg at det indre kan påvirkes av det ytre. Det er lettere å være positiv når man føler seg vel.

20140228-093322.jpg

Er å ta i litt å kalle det en instruksjonsbok kanskje?

Jeg er også ingeniør. Vi er typisk ganske løsningsorienterte, og en del av oss synes bruksanvisninger er feigt. Men at det ikke skal følge med et produkt, det er utenkelig. En side hurtigguide med link til hvor man kan finne mer? Helt ok. Men noe må være med. Jeg synes riktignok at denne hodelykta tok noe hardt i når den kalte denne 1/2-sides bruksanvisningen for brukerhåndbok. Men den følger i alle fall med.

Og nå som resonnementet er cirka mulig å følge, hjertesukket mitt: hvorfor følger det ikke med bruksanvisning på sminke?

20140228-093336.jpg

Fire forskjellige koster, 4 ganske like løfter

Et kjapt søk i skapet fant disse fire maskaraene. Hadde jeg lett lenger hadde jeg sikkert funnet flere… Alle har forskjellig kost, og jeg antar at de nok har en spesiell måte de bør påføres. For det blir ikke som på reklamen! Tykke, lange vipper, blir oftere sammenklistrete, stive vipper. Og den flotte buen de lover holder ikke mer enn ti minutter – hvis den i det hele tatt dukker opp. OK, OK, jeg skjønner at dersom jeg hadde brukt litt lenger tid, og muligens satt meg inn i sminking, så hadde jeg kanskje fått et bedre resultat. Stort sett det eneste jeg har klart å få med meg på nettet er at man aldri må ha svart maskara på undervippene når man har vippet 35 år. Ligger muligens noe i interessen.

Nå er det ikke maskara i seg selv som er problemet egentlig. Det var den generelle mangelen på bruksanvisninger i sminke. Mangler jeg et x-kromosom som skulle gjort at jeg visste hvordan et hvert sminkeprodukt brukes? Eller kanskje jeg, fordi jeg omgås mange menn, har for mye testosteron og derfor ikke skjønner «jenteting»? Muligens har jeg aldri vært interessert nok. For jeg kan sette opp et trådløst aksesspunkt, bake brød med en hånd (og en kenwood), bruke motorsag og skifte dekk på bilen (at jeg vanligvis outsourser den oppgaven er helt irrelevant!). Men å få maskaraen til å bli pen; umulig! Så kjære dere som skriver ting på produkter i kosmetikkbransjen; vennligst gi meg en bruksanvisning (og ikke fortell meg at du kan bruke det på mange måter, det kan du med andre ting også. En iPhone feks, og se hvor stor bruksanvisning den har!) Om ikke annet, skriv på at «Dersom du ikke intuitivt skjønner hvordan dette produktet skal brukes for å gjøre deg like pen som en supermodell, så er du for dum for produktet og bør heller spare pengene til en helt annen type produkt. Solbriller for eksempel. Så ser ingen andre dine manglende sminkeferdigheter.»

Abelone

 

One comment

  1. Jeg har det på samme måten med sminke. Har alltid hatt det og det selv om jeg hverken er ingeniør eller IT-menneske (annet enn til nødtørft)
    Kand hende vi mangler et gen?
    Ha en flott søndag 🙂

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

