Vinterferie uten bismak

Har man barn i skolealder har man ofte vinterferie. Det er ikke sånn at man ha vinterferie, SFO er åpen, men det er en av de ukene i året hvor man har muligheten. Så mange benytter seg av den. I mange år har jeg syntes det har vært veldig greit å jobbe akkurat da, for det er ofte mindre trafikk, og roligere dager på jobb siden mange har fri. Men i år hadde jeg faktisk ferie den uka.

I et møte uka før, da jeg bemerket at en kort tidsfrist kunne bli vanskelig siden jeg og mange av de jeg må diskutere saken med nok har fri, ble det sagt «men det er en vanlig arbeidsuke». Jeg reagerte ikke egentlig så mye på utsagnet der og da. Men i ettertid har den irritert meg litt. Ja, det er en vanlig arbeidsuke -for de som ikke har ferie.

For oss som har ferie, så er den ikke det. Den er faktisk feriefritid. Det gjelder forresten en hvilken som helst uke man har ferie. Men det blir gjerne en opphoping i disse «faste» ferieukene, og da kan det være vanskeligere å få avklaringer. Men det er fritid. Ferieloven gir oss rett – og plikt – til å ta ferie.

Jeg har spurt meg selv litt hvorfor kommentaren kom i det hele tatt. For å gi dårlig samvittighet? For å vise at «noen» er vanskelige å samarbeide med? For å markere seg som en tøff lederdame? Eller var det bare frustrasjon som ramlet ut? Jeg vet faktisk ikke.

Jeg har også spurt meg selv om hvorfor jeg i ettertid har dvelt ved kommentaren. For skal man ta hensyn til de som har ferie? Det kan jo bli litt vanskelig dersom man får spredd feriene godt utover.

Men jeg tror jeg reager på det fordi det handler om respekt for andres fritid og planer. Og tilgjengelighet. Trenger vi være så tilgjengelige som vi er? Gjør vi det for vår egen del eller for jobben sin del? Jobben får en stor del, kanskje den største, delen av hverdagen vår. Da synes jeg det er fint å kunne fokusere bare på familien (og herlig å komme tilbake igjen etter en uke). Hodet mitt vet at jeg ikke må være tilgjengelig. Men den flinke piken i meg finner stadig gode grunner til hvorfor jeg bør være oppdatert på innboksen min – til tross for fraværmelding slik at folk vet jeg er borte. Men denne uka har jeg klart undertrykt den flinke piken og (nesten) ikke sjekket jobbeposten. Muligens fordi utsagnet kom. At jeg kan være tilgjengelig betyr ikke at jeg være det.

Tar du ferie med god samvittighet? Og kobler du fra den digitale verden innimellom?

Abelone

3 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

