En utmerkelse

På lørdager har jeg ofte vanskelig for å sove lenge. Kroppen, eller kanskje det er hodet, er fremdeles i hverdagsmodus. Så når jeg har fått skrudd på PC og servert noe mat til guttene, setter jeg meg foran en annen skjerm og surfer etter nye blogger. Gjerne med en kopp (eller kanne) kaffe ved siden av meg og en brøddeig til heving.

Men det jeg egentlig skulle fortelle om, var at en av disse koselige damene som jeg har blitt kjent med i Bloglandia (ja, altså, jeg har blitt «kjent med» en og annen mann her også, men i dette tilfellet var det altså en dame), har gitt meg en utmerkelse. Det var veldig, veldig koselig, mormor.

Hun stilte også noen vanskelige spørsmål, men nå har jeg endelig klart å svare på dem;

1. Om du hadde ubegrenset makt, en dag og kunne endre noe, hva ville du endre?
Dette blir en travel dag! Håper jeg er uthvilt og har tilgang til mye kaffe!
Vi begynner med å gi samme arbeidsvilkår i de landene som lager klærne våre som hos oss selv. For de som er avhengig av inntekt fra barna, ja, da lar vi grunnskolen være lønnet arbeid. Så går vi videre på å fordele maten mer rettferdig. Vi vet at det er et tveegget sverd med utdeling av mat, men grunnbehovene må dekkes, så alle må få tilgang til mat, vann og bolig. Og ordner med god tilgang til leger og sykehus. Mens vi likevel er i utlandet (ja, ikke slik å forstå at de bare finnes der, men Norge er stort sett et ganske fredelig land da) fjerner vi alle korrupte, krigerske og maktsyke personer slik at vi kan oppnå fred i verden.
Her hjemme skal vi ha økt bruk av samfunnsstraff. Vi har ganske mange oppgaver i samfunnet som kunne bli hjulpe da. Jeg tenker f.eks. vedlikehold av offentlige bygg, bygging av vei og togbane. Vi skal også gjeninnføre enkle arbeidsoppgaver som det i dagens arbeidsmarked ikke er plass (/økonomi) til. Jeg er ganske sikker på at et finnes oppgaver som kan bedre livskvaliteten, men som det i dag ikke er ressurser til. F.eks. kunne kanskje noen uføretrygdede kunne være besøksvenn på en sykehjem som jobb. Eller lesehjelp på skoler. Vi må også være forberedt på å bruke litt mer penger. Har ikke hørt om noen skole eller gamlehjem som sier de har for mye penger, det er tvert imot å stadige innsparinger. Skolene må få store nok lokaler og oppdatert lærematerell. Også må lærerne få litt mer datakunnskaper! (Muligens litt fordomsfullt, beklager det). Når jeg selv havner på gamlehjem vil jeg ha mulighet til å dusje hver dag, drikke vin og surfe på nettet. Og jeg vil ikke ha stank av urin i gangene. Vet ikke helt hvordan vi skal få det til, men det får vi finne ut i løpet av dagen. Helsekøene bør vi også gjøre noe med. Med det lille jeg har hatt kontakt med helsevesenet, virker det som om det finnes kapasitet i det private, men at de ikke får refundert. Og da er det naturlig å undre på hva som er viktigst, budsjetter eller helse. Finnes det kapasitet, så bør man behandles så fort som mulig, det er det beste for samfunnet. Tannlege og optiker går også inn i helseordningen. Og vi fjerner egenandelen på dette og nødvendige medisiner. Vi innfører 6-timers dagen, for tid er viktigere enn BNP. Vi tar også et skikkelig løft for kollektivsatsingen. Hyppige avganger, pendlerparkering og gratis reise, da kan bil vanskelig konkurrere. Mens jeg avslutter dagen med et måltid med kortreist mat tenker jeg at det er synd jeg ikke har en dag til, for på dag to skulle jeg gått løs på mobbing, fattigdom, barnemishandling, fartsbøller og tidsklemma.

2. Hvilket land kan du IKKE tenke deg å besøke?
Med alle voldtektene som har vært i India i «det siste», vet jeg ikke om jeg tør besøk landet. Nå er det vel ikke hele landet som har problemet, men det gjør at det har kommet langt ned på lista. Det er synd, for det er jo mye spennende å se i India også.

visited_countries

Fremdeles mange land som mangler. Men India står for øyeblikket langt ned på lista

3. Hvilken ferdighet setter du størst pris på hos deg selv?
At jeg klarer å prate med folk. Jeg anser det som en ferdighet, for det er tillært. Egentlig er jeg ganske sjenert, men det bringer ikke noe godt med seg, så jeg har blitt flinkere til å innlede samtaler med «hvem som helst». Det hjelper at jeg har mye å si selv da 😉 I situasjoner hvor jeg er usikker faller jeg fort tilbake i gamle mønstre, men jeg jobber stadig med meg selv og med å bli mer frampå.

4. Om du fikk valget mellom penger og makt, hva ville du velge?
Penger er makt sies det, så er det egentlig enten eller da? Å ha makt betyr vel egentlig å bestemme ting. Men det er ikke sikkert, faktisk heller usannsynlig, at folk blir motivert til noe når det blir bestemt for dem. Det kan være mye motivasjon, i alle fall kortsiktig, i penger, og når noen er er motivert for noe, da kan det skje store ting. Så jeg går for pengene, jeg.

5. Hva er ditt største håp for 2014?
Burde vel ha svart fred på jorden, men jeg er så egoistisk at jeg heller håper på å bli helt frisk i år. Fra bihulene til hælen. Det er vel også mer realistisk at går i oppfyllelse enn fred på jorden.

6. Hvilken årstid er din favoritt?
Vår. Hadde gjerne sett at bjørk ble totalforbudt, men til tross for pollensesong, så er det den kriblende forventningen om sommeren som snart kommer. Det er mørkt nok på starten til å tenne levende lys, og det er lyst nok på slutten til å nyte godværskvelder på terassen.

7. Hva er det verste du vet?
Har en fryktelig slangefobi. Kan ikke en gang se bilde av dem. Men usikker på om de kvalifisererer til «verste jeg vet». Grinete unger, våte sko eller torsketunger er verdige kandidater.

8. Hva kan du ikke klare deg uten?
Kommer an på hvor lenge… Mobildekning, familie og venner, bøker og sjokolade står høyt på lista over ting jeg liker. Men jeg kan leve uten de tingene i korte perioder. Ja, det kan til og med være fint uten dem innimellom. Men jeg liker ikke å kjede meg, så det «riktige» svaret er muligens «underholdning»?

9. Hvilket menneske ville du helst ha møtt?
Kan ikke komme på noen kjente historiske personer jeg veldig gjerne ville møtt… Hmmm… Jeg har ikke noe uavklart med noen avdøde slektninger, men det kunne vært morsomt å møtt igjen faren min eller besteforeldrene mine. Siden det var fritt valg liksom.

10. Ved en katastrofe hvor du må forlate hjemmet ditt, hvilke 3 ting ville du tatt med?
Mobilen er en selvfølge. Skjønt litt avhengig av hva slags katastrofe det er, for det er jo ikke sikkert at det er dekning i en slik situasjon. Om ikke annet kan den være tidsfordriv for ungene mens vi ordner praktisk gjøremål etter å ha mistet alt. Det er også praktisk å ha med lommeboka. Selv om folk er hjelpsomme, så er det greit å ha legitimasjon om ikke annet. Den siste tingen… Tror nok kanskje et kosedyr til hver av ungene vinner. De er ikke veldig knyttet til noe spesielt kosedyr, men det er noe med det likevel. Fornuftig tenker jeg medisiner, men litt avhengig av katastrofen, så er det raskt å få tak i nye.

Nå er jeg så heldig at jeg får lov til å sende denne videre til 10 andre bloggere med under 100 følgere (nøyaktig hvilken teller sier ikke reglene noe om, men jeg har valgt å stole på bloglovin.com som jeg mener er et veldig godt verktøy for å følge med på blogger). Eventuelt kan jeg se på det som at jeg er uheldig som bare får lov til å sende den videre til 10 andre. Halvfullt eller halvtomt? Nåja, jeg har plukket ut disse ti som jeg håper tar imot utmerkelsen og utfordringen.

Absolutt hjemme
Avdeling Holt
BusteNellik
Ellens Oase
Hverdagsmamma
JunePune
LillePilt
Livet i Casa Didriksen
Sulvistan
ToPlussTre

Også får jeg lov til å finne på noen spørsmål. Noen gamle, noen nye.

1. Om du hadde ubegrenset makt, en dag og kunne endre noe, hva ville du endre?
2. Hvilket land kan du IKKE tenke deg å besøke?
3. Hvilke tre steder vi du helst reise til?
4. Hvilket kjøkkenredskap kunne du ikke klart deg uten?
5. Favoritt dessert – gjerne med oppskrift 🙂
6. Hvilken årstid er din favoritt?
7. Hvordan ville vennene dine beskrive deg?
8. Hvilket forhold har du til telefonen din?
9. Favoritt brettspill
10. Hvordan ser en drømmedag ut?

Da gjenstår det bare å fortelle dere om det.

Abelone

10 comments

  1. Tusen takk for utmerkelsen, tar utfordringen og kommer straks tilbake, etter en skitur 🙂 Nydelig vinterferievær, så det gjelder å nyte til fulle, så lenge det varer. Og mot helgen er det visst sluttt 🙂

    Lik

  2. Beklager mitt superseine svar! Jeg husket jeg fikk mailen med deg og så forsvant denne tiden da vettu 😉
    Hiver meg over det og skal knote ned et innlegg i løpet av uka!

    Og tusen takk! Bloggaward er stas det vettu! 🙂

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

