123456

OK, jeg vet, en veldig dårlig tittel. Men det er også et veldig dårlig passord. Likevel topper det lista over de vanligste passordene på nettet i 2013. Tett fulgt av «password» som var på toppen i 2012.

lock

Hmmm… hva var passordet igjen??

Jeg er som «alle andre» der, jeg liker at det er enkelt. Derfor bruker jeg samme passord flere steder, og jeg bytter dem sjelden. Jeg prøvde en stund å ha forskjellige passord, det endte med at jeg måtte trykke «glemt passord» og få tilsendt nytt hver eneste gang. Det er i grunnen også en måte å holde oversikt over passordene – lagret i e-posten altså. Men ikke en særlig sikker måte. Hørt om ei som skrev ned alle passord i en bok som var ved datamaskina. Det er jo greit det, dersom du bare bruker en maskin (og det ikke skjer noen ytre fysiske hendelser som f.eks. innbrudd, brann eller vann).

20140130-135529.jpg

Dashline ser enkel ut og er det også.

Jeg vil jo gjerne være sikker. Men helst uten at det koster meg for mye. Verken i penger eller innsats. Det må være veldig, veldig enkelt. Så jeg tenkte at den app som holder styr på det for meg måtte være greit. Må jo innrømme at jeg er litt skeptisk til å fortelle alle passordene mine til en app. Men jeg må anta at apple har funnet ut at de er trygge nok dersom de kommer i appstore. Og de finnes i appstore. Jeg ble litt overveldet over utvalget faktisk. Gratis, betaling, med abonnement… Det er mulig at du får det du betaler for, men 70-130 kroner for en app som skal huske passord?

Jeg har endt opp på Dashline foreløpig. Jeg liker ikke at du må ha abonnement for å få synking. Men jeg kan leve med en lokal greie. For jeg har prøvd flere forskjellige, men denne er den beste jeg har funnet som er gratis. Den kan til og med finne på passord for meg. Eneste problemet nå er hvor jeg skal lagre passordet til appen. Foreløpig har jeg bare glemt passordet til appen to ganger…

Hvordan husker du passord?

Abelone

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

