Kjøpefest

Et tilbud jeg trygt kan la gå i søpla.

Et tilbud jeg trygt kan la gå i søpla.

I januar 2011 var det 218 000 personer i Norge med betalingsanmerkning. Hva det tallet er i dag vet jeg ikke, men det er ikke noe som tyder på at det har gått nedover.

De sier at luksusfellen veldig ofte starter med kredittkort. Er ikke noe problem å få mye gjeld, det er bare snakk om å ha mange nok kort det. De fleste håndterer kredittkort helt bra. Hvis jeg husker riktig, er det 6 av 10 som betaler tilbake alt ved forfall. (Men jeg finner ikke igjen tallet, så det får stå på husken min sin kappe). Men det er en del som ikke håndterer det. Ganske mange faktisk.

Og da synes jeg det er rart at et kredittkort går hardt ut med en konkurranse hvor høyt forbruk kan bli premiert. (Her hadde jeg tenkt ha en lenke, men jeg har ikke lyst til å reklamere for det, så jeg dropper det. Det får holde med illustrasjonsbildet…) Ved å skaffe seg kortet og bruke det – jo mer, jo bedre – kan man altså vinne en drømmedag med Jan Thomas.

Bruk ditt Cresco Gold når du handler. Jo flere ganger du bruker kortet, jo høyere vinnersjanser har du.

Virkelig? Å shoppe er sjelden bra for verken miljø eller lommebok. Med tanke på hvor ivrig kredittkortselskapene er etter å kaste kort etter deg, så skjønner man jo at det er gode penger å tjene. Men burde ikke de også ta et ansvar?

Riktignok er det menn i begynnelsen av 40-årene som topper statistikken over dårlige betalere, og de er muligens ikke så interessert i en drømmedag med Jan Thomas. Men likevel. Å oppfordre til å bruke penger, penger som noen kanskje ikke har, er ikke det litt feil? For dersom man trenger en slik konkurranse for å få folk til å bruke penger, tyder ikke det da på at de personene egentlig ikke trenger det de kjøper?

Jeg synes forøvrig at det er litt vittig at det i konkurranseregelene står:

9. Deltagelsen i konkurransen er gratis utover alminnelige kostnader ved å bruke internett.

Gratis og gratis. Sa du ikke nettopp at jo oftere kortet ble brukt, jo større sjanse hadde man? Må man handle for å delta, så er det vel strengt tatt ikke gratis? Og er det bedre med mange små kjøp enn et stort? Bare lurer…

I konkurransereglene står det også

13. DNB forbeholder seg retten til å kansellere eller endre vilkårene i trekningen uten varsel.

De kansellerer vel ikke trekningen uten varsel? Det ville være lureri. Men filnavnet kan jo få en til å lure; «Konkurranseregler_eksisterende.pdf». Betyr det også at det finnes en «Konkurranseregler_kommende.pdf»? Jeg skulle gjerne likt å vite vinnersjansen på denne «konkurransen».

Abelone

One comment

  1. Sikkert ikke stor vinnersjanse.
    MEN – siden økonomisk vekst er det eneste som teller, ser det ut til, må vel kredittkortene gå varme.
    Akk ja.
    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

