Vanskelige valg

Jeg har tenkt litt på miljøvern i det siste. Om det hjelper at jeg gjør noe. Muligens er det fordi vi snart skal få ny kildesortering hjemme. Eller muligens var det da jeg så en video om zero waste. Mulig å gjennomføre i Norge? Tja. Dersom man har mulighet til å bruke lokale markeder, kanskje? Det blir nok aldri mitt mål, men hvis mange nok gjør det…

20140110-140650.jpg

Denne pennen dukket plutselig opp hjemme hos oss. Vet ikke hvor den kommer fra, men siden den er en resirkulert flaske er den nok bra for miljøet.

For jeg vil jo gjerne gjøre det som er riktig. Et typisk tips for å bli mer miljøvennlig er at man bruker gjenbruksposer når man handler. Men faktisk, 60% av plastposene gjenbrukes som emballasje for restavfall. 22% som emballasje for panteflasker, metall, glass og klær til returpunkter. 15% leveres til materialgjenvinning. De siste 3% går i restavfallet. Og plastposene utgjør bare 1% av alt husholdningavfall.* De fleste posene i matbutikkene er dessuten nedbrytbare. Får man for mange av dem i gjenvinningen blir plastkvaliteten dårligere. Så blir det noen miljøgevinst om jeg gjenbruker handlenett? Bruker jeg dem mange nok ganger, så vil jo miljøbelastningen være mindre. I alle fall så sant jeg da ikke må kjøpe poser for å bli kvitt restavfallet – og ja, det har skjedd. Men som regel blir det mer enn nok plastposer i løpet av et år, så jeg prøver å huske handlenettene.

Det «morsomme» er (tragisk er kanskje riktigere ord?); det er stort sett i matbutikken jeg husker å bruke handlenettene. Når jeg skal i andre butikker glemmer jeg ofte å ta med disse. Og det er i de andre butikkene at vi får små poser eller poser med rare håndtak og som ikke passer inn i min søplebøtte. Disse ender rett i plastavfallet.

20140110-140502.jpg

Restene etter dagens lunsj

Men det kan jo kanskje være at det er andre tiltak enn akkurat plastposer som ville utgjøre mer. Jeg har en boks med pålegg på jobb, og tar bare med brødskivene jeg trenger for dagen i en plastpose.  Men det blir jo litt avfall av det. Hadde jeg smurt maten min hjemme hadde jeg brukt ostehøvel på en stor ost. Og den er pakket inn i ganske mye mindre plast. Et lettvindt valg som nok utgjør mer enn plastposen den ble bært hjem fra butikken i (Hjemme er det dessuten plastgjenvinning, vi sorterer ikke ut plast på jobb). Og disse posjonspakkene med yoghurt er kanskje heller ikke det beste valget for miljøet? Selv når de resirkuleres?

Klarer du å tenke grønt hele tiden eller blir det lette løsninger?

Abelone

* OK, tallene er fra 2008. Vi lager nok mer søppel nå en da, men vi gjenvinner også mer.

2 comments

  1. Vi sorterer papp, mat og restavfall. Det nye gjenvinningsanlegget har automatisk sortering av i hvert fall plast, mulig mer? Vi panter alle flasker som kan pantes. Burde sikkert sortert ut glass og metall også. Nå fikk jeg litt vondt i magen. Mangler sikkert kaffe? 😉

    Takk for mange hyggelige kommentarer i bloggen min!

    Lik

    1. Hvis det et roaf sitt, så sorterer det bare automatisk ut plast fra restavfallet. Tidligere sorterte vi ut plast i egne sekker, så jeg er spent på om det blir plass i søppeldunken til alt!

      Glass og metall får vi også sortert ut, men det ligger som regel i bilen noen dager før jeg kommer innom et returpunkt. Men jeg er jo litt i tvil om transport i Sverige for resirkulering er spesielt miljøvennlig.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

