Tenk om jeg tar feil

Den siste tiden har andre publisert bilder av barna mine på facebook. Det var koselige hendelser, og jeg vet at det ikke var vondt ment. De har bare en litt annen holdning til å publisere bilder der. Og jeg kjenner meg skikkelig kjip når jeg ber om at de fjernes. Jussen er på min side, så jeg burde ikke føle meg kjip. Men det gjør jeg altså. Og da blir jeg litt irritert på meg selv for at jeg gjør det.  Jeg innser at det er situasjoner hvor jeg ikke kan hindre at bilder kommer ut, men det bør ikke bli slik at jeg må takke nei til ting av frykt for at bilder skal publiseres heller.

Mange nettsider foreslår hindring av tagging og eventuelt slette vedkommende som venn. Men jeg føler ikke at det er en løsning heller. Det er ikke taggingen som er problemet. Faktisk synes jeg det er greit å bli varslet om at det finnes der ute slik at jeg kan gjøre noe med det. Jeg er nemlig veldig restriktiv med bilder av barna mine på facebook. I likhet med her på bloggen, så viser jeg ikke ansiktet deres på facebook. Jeg omtaler dem heller ikke ved deres rette navn. Ja, det er muligens paranoid. Jeg skylder på bransjen jeg jobber i, at jeg har blitt så paranoid, mener jeg. Men det er et valg jeg (vi) har tatt. Det er ikke frykten for pedofile og photoshop som ligger bak. Den viktigste grunnen er at jeg ønsker at barna selv få velge sin digitale profil. Jeg er ikke den eneste som er restriktiv, men det virker som om det er mer unntaket enn regelen.

Og jeg grubler litt på om kanskje jeg tar feil. Hva om de kommer til å oppleve det motsatte av det jeg tenker? Hva om mangelen på bilder bli tolket til «mamma er ikke så stolt av meg at hun legger ut bilder»? Eller kanskje mangel på kjærlighet? Jeg tror jo ikke det, men hva om? Eller om kompisene tolker det sånn og sår en spire? Jeg håper at ballasten hjemmefra er god nok dersomatte.

Det er ikke som om jeg aldri bruker skytjenester til å dele bilder. Jeg har jo tidligere fortalt at jeg bruker minnehagen for å dele øyeblikk og hverdagshendelser med besteforeldre, det gjør jeg fortsatt. Men de deles kun med besteforeldre. (Ja da, jeg vet at jeg kan begrense hvem som skal se hva på facebook også, men jeg har altså valgt en annen tjeneste) Det kan skje innbrudd, de fleste tjenester opplever jo det før eller senere, jeg er klar over det. Men jeg har likevel valgt å stole på denne tjenesten.

Jeg tar masse bilder (faktisk så mye at lillebror ved et par anledninger har sagt «ikke ta bilde av meg». Det må jeg respektere), og jeg bruker disse på den digitale fotoramma og i fotobøker. Og jeg ønsker at både jeg og barna mine skal stille opp på bilder til slikt bruk. For det er koselig med bilder. Jeg synes det er kjempemorsomt å se i fotoalbum fra da jeg var barn. Det er bare denne publiseringa til «alle og enhver» jeg er skeptisk til. Og behovet for å gjøre det.

Jeg har ikke noe imot at andre legger ut bilder av barna sine, trykker til og med liker innimellom. Andre får gjøre sine valg, jeg gjør mine (og de fleste jeg kjenner legger ut fine bilder av barna sine, ikke noe som er belastende, bare så det er sagt). Om noen år, når barna blir store nok til å skjønne hva dette facebook og internett er, så kanskje jeg slipper opp. Men akkurat nå er jeg restriktiv og ønsker kontroll med hva som finnes av dem der ute.

En liten oppfordring til slutt: Spør meg før du publiserer bilder av meg eller barna mine. Joda, de fleste bildene er uskyldige og gjør ikke noe. Men la meg ta stilling til det på forhånd. Så slipper jeg å føle meg råtten (og faktisk grue meg litt og være redd for sure miner) fordi jeg ønsker dem fjernet. Det uttrykket om bedre med tilgivelse enn tillatelse gjelder ikke her.

Abelone

5 comments

  1. Ikke kjip i det hele tatt, en har lov å gi beskjed og det har jeg gjort ved flere anledninger. Jeg poster bilder av barna på blogg, men sladder da ansiktene og regner med at da er det også greit for barna når de blir større.
    Jeg har fått spørsmål om det er greit både fra skole og barnehage og da har jeg svart hva jeg synes er greit og ikke greit, slik burde andre foreldre også gjøre. Er det en lukket gruppe og lignende så er det noe helt annet. Selvsagt vil en dele bilder med venner og familie, men det trenger ikke å legges ut offentlig.
    Lykke til og håper andre spør deg før de poster fremover 🙂

    Lik

    1. Het logisk vet jeg at det ikke er kjipt å be om å få bilder fjernet. Men når følelsene kommer inn, da hører ikke de på fornuften. Det har heldigvis ikke blitt sure miner fordi jeg har bedt om at bildene ble fjernet. 😀

      Lik

  2. Du kan spørre ungene, om de er store nok. Om de har lyst til at du skal dele bilder av dem, hvilke bilder og med hvem, og hva det betyr om du gjør/ikke gjør det. Det er uansett bedre at vi går veien med dem og er der mens de så smått begynner å lage seg en slags digitale profil via våre profiler, tenker jeg, enn at de bare skal stupe rett ut i det alene sånn helt plutselig når de fyller 13 eller hva nå enn aldersgrensa er akkurat nå. 🙂

    Lik

    1. Det er helt klart et viktig poeng, de bør være litt kjent med SoMe før de har full tilgang, ja. Foreløpig har de ikke vært særlig interessert i sosiale media, de er mer opptatt av å spille når de har skjerm, men regner med at dette endrer seg etterhvert. Noen spill har selvsagt mulighet til å snakke med andre, men det har vi snakket litt om.

      Lik

  3. Ungene mine er vokst opp i bloggen, de har blitt veldig bevisste og jeg spør før jeg omtaler dem eller publiserer ting. De er store nå, og jeg synes de virker som om de er veldig modne på dette feltet. Men vi har snakket mye om det, kanskje derfor?

    Dine unger vet du er stolt av dem,du er deres mamma og tar de beste beslutningene for dem. Du gjør en kanonjobb!!

    Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

