Barnas favoritt konfekt

peppermyntekonfekt«Kan vi lage sånne hvite med nonstop i år?» spurte turboprinsen. Det tyder vel på at det har blitt en tradisjon å lage peppermyntekonfekt til jul? Heldig da, at det er så enkelt og er fint for barna å hjelpe til med.

Jeg bruker:
250 gr melis
Ca 1 eggehvite
2-3 dråper peppermynteolje

Pisk eggehviten lett sammen, bland i melis og peppermynteolje (fås på apoteket). Mange oppskrifter sier at man kan rulle kuler. Det har jeg aldri fått til, det at muligens en sammenheng med at jeg ikke har brukt en knivsodd tragant (som angivelig fås på apoteket). Så jeg har puttet røra i sprøyteposer og laget «fine» topper. Barna setter på en nonstop på hver topp (sjokoladedråpe eller moccabønne er også fint å bruke). Settes kaldt til de stivner og oppbevares kjølig i tett boks etterpå.

Selv liker jeg enda bedre mozartkuler, og jeg har tenkt å prøve meg på troikabiter i år. Åja, også driver jeg med noe sukkerfri konfekt da. Hmm… høres ut som om det blir nok godt i år også. Vil jo helst ikke at barna skal spise så mye godteri i jula heller…

Abelone

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

