Juleorganisert

legojulEn venn av meg på facebook påsto at det kun var lov til å glede seg til jul i det stille før 1.søndag i advent. Jeg lurer på om samme person også synes advent er stressende? Jeg har senket kravene, og prøver å bare kose meg i desember. For å få til det, må det noen forberedelser til (ja, i tillegg til å senke kravene altså. Man trenger ikke nyvasket tak og vegger og 21 kakeslag…).

1. Opprett «juleboka» først som sist. Inspirert av flyladys holyday controljournal, en ringperm hvor juleforberedelsene står. Eventuelt kan man ha den digitalt enten lokalt på maskina eller i evernote. Her samler man lister som nevnt under, oppskrifter som hører julen til, og dersom det er noe som må skiftes til neste år, så kan man notere det ned her. Jeg drømmer meg gjerne bort i oppskrifter. Men det er ikke alltid jeg finner dem igjen når jeg trenger dem. Og hvilken oppskrift var det egentlig jeg brukte i fjor igjen? Inn i juleboka med dem! Forresten, du bestemmer selv om du vil lage 7 slag – og i så fall hvilke det skal være. Jeg spøker f.eks. om at vi har pepperkakemenn, pepperkakedame, pepperkakehjerte, pepperkakejuletre… du skjønner tegninga. Åh, en ting til; dersom du trenger du pepperkakeformer, så anbefaler jeg formina.se. De har masse fint og leveringa bruker å være ganske rask.

2. Julegaver er ofte en hodepine. Noter ned ideer i løpet av året f.eks. i evernote. Og når det kommer til jul, så kan du bruke denne malen fra microsoft for å holde oversikt. En liste over hva man har gitt er en god ide, da slipper man å gi det samme år etter år etter år (eller er det bare jeg som gjør sånne tabber?)

3. Sett av en handledag. Ta med lista med ideer, parker mann og barn hjemme, og dra på kjøpesenteret. Kan gjerne gjøres i november, i desember blir det enda verre å være på kjøpesenteret. Ei venninne og jeg gjorde dette tidligere, og fikk unna stort sett alle gavene i løpet av en dag. Forresten, i venninnegjengen min har vi sluttet med venninnegaver, og bruker heller pengene på å gå ut å spise sammen. Superkoselig og enkelt! Anbefales!

4. Lag en julekortliste
Jeg synes det er koselig å få julekort. Men jeg blir som regel ganske lei når jeg skal adressere. Derfor har jeg laget en liste digitalt som jeg bruker til å flette utskrift av konvolutter. Mine venner sender ikke flyttemelding, så i november ser jeg over at adressene er riktige. Telefonkatalogen.no ser ut til å være best oppdatert, men dersom du også mangler fødselsdato, så sjekk på www.birthday.no. Og får du et uventet kort, så før avsenderen inn på lista, så ligger du litt foran til neste år.

5. Og når vi først er inne på julekort. Et julekort fra fotobutikk koster 3-4 kroner. Et vanlig bilde under 1 krone. De store beløpene blir det jo ikke, men har du et fotoprogram, så kanskje du like gjerne kan legge på teksten selv? I veldig mange norsk hjem står det også gode printere. Jeg vet at det finnes de som tar vare på alle bildekort de får. Jeg gjør det ikke, og jeg tror det er normalen, så kanskje en utskrift er godt nok? Selv har jeg ved flere anledninger brukt denne malen og bare endret tekst og bilde (bare husk at bildet må stå oppned).

Abelone

4 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

