Engasjement

Oktober er en måned full av dager; musikkdagen, dyrenes dag, lærerdagen, den nasjonale mannsdagen, verdensdagen for psykisk helse, eggedagen, brøddagen, matvaredagen, refleksdagen, epledagen, dagen for avskaffelse av fattigdom, FN-dagen, svigermordagen og bamsedagen bare for å nevne noen. Og stille-klokka-dagen. Oktober er også kjent for å være måneden for rosa sløyfe. Og nasjonal sikkerhetsmåned.

rosa Jeg tror det skal være vanskelig å unngå å legge merke til rosa sløyfe-aksjonen. Særlig i starten av måneden omgir den deg over alt, stands med produkter, apoteket selger paraplyer, tupperware har en egen rosa kolleksjon og flere bloggere har skrevet om det. Det er reflekser, forklær, paraply og termokopper. Den nasjonale sikkerhetsmåneden derimot tror jeg det er relativt få som vet om – i alle fall dersom du ikke er i samme bransje som meg. Rosa sløyfe har vært i Norge siden 1999, mens sikkerhetsmåneden har bare vært arrangert i to år tidligere, så det er nok ikke rettferdig å sammenlikne dem. Særlig når det egentlige poenget mitt er at jeg er veldig imponert over synligheten til rosa sløyfe. De må ha noen sabla gode markedsførere!

20131015-131831.jpg

Litt for rosa sløyfe, mest for min egen del…

Selv om man sammenlikner mellom kreftformer, så kjenner i alle fall ikke jeg til noen andre kampanjer som har vært så synlige. Livestrong hadde en periode, men jeg har ikke inntrykk av at den ble like stor som rosa sløyfe. Jeg prøvde å finne ut om brystkreft er den vanligste kreftformen, men jeg klarte ikke finne ut av det. Statistikken for 2011 om nye krefttilfeller i Norge (kreftregisteret.no) forteller at av 29907 ny krefttilfeller, det var 3122 nye tilfeller av brystkreft. Mens blant andre organer, var det f.eks. 5937 i fordøyelsesorganer, 4978 i prostata og 3009 i pusteorganer. Det tyder på at brystkreft ikke nødvendigvis er den største kreftformen. Og likevel klarer man å lage en så stor aksjon.

Det er gledelig at aksjonen brer om seg å blir statig større. (Eller er det kanskje bare jeg som legger mer merke til den?) 1 av 10 kvinner får brystkreft i løpet av livet. Det betyr at det er ganske mange som får det. Og de aller fleste kjenner noen som har/hadde/har hatt brystkreft. Er det det som skaper det store engasjementet? Eller frykten for at den skal ramme oss selv? Eller er det at den rammer alle lag av befolkningen – også mange ressurssterke kvinner som kan og vil være med å gjøre en forskjell?

Har du støttet aksjonen? Og sjekker du brystene regelmessig?

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

