Farvel posesuppe!

Tomatsuppe er turboprinsens favoritt. Dessverre synes han at poseutgaven er bedre enn mammas hjemmelagde.

Men i dag, da hadde jeg en plan. Jeg gikk høyt ut og påsto at vi skulle prøve å lage verdens beste tomatsuppe. Og han måtte hjelpe meg. Lillebror ville ikke gå glipp av det, så han forlangte også å få hjelpe til. Resultatet ble mye, mye bedre enn posesuppe. Og turboprinsen var enig. Et råd for å få barn til å spise er å la dem være med å lage maten. Jeg har ikke erfaring med at det nødvendigvis funker. Uansett årsak, i dag ble den hjemmelagde godkjent. Enkelt var det da også. Satser på at jeg har sett min siste tomatposesuppe nå!
20131008-200445.jpg
Google gav meg denne oppskriften som i familiestørrelse ble til denne (dvs litt mer enn familiestørrelse, for jeg får lunsj i morgen også):

2 ss olje
1 gul løk
2 bokser hakkede tomater (Jeg brukte den med hvitløk i, hvis ikke du har den kan du tilsette litt hvitløk for å få masse smak)
4 ss tomatpure
1 kjøttbuljongterning
7 dl vann
3 ss creme fraishe
Fersk basilikum
Salt og pepper

Hakket løk stekes blank i olje. Tilsett hakket tomat, vann, buljongterning og tomatpure. Kok i ca 10 minutter. Tilsett creme fraishe. Smak til med kuttet basilikum, salt og pepper. Bruk stavmikser for å få det glatt. Serveres med pasta, kokte egg og/eller polarbrød. Forrige uke fikk jeg forresten servert tomatsuppe med baconbiter i. Det var også veldig godt, så det skal jeg prøve selv en gang også.
Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

