Trines herlige polarbrød

20130919-202222.jpgVi er glade i polarbrød her i huset. Så jeg ble glad da jeg oppdaget at Trine hadde en oppskrift med polarbrød. Jeg baker mitt eget brød, så hvorfor ikke polarbrød også? De tåler dessuten godt en tur i fryseren, og tiner fort. Og da slipper man polarbrød med mugg.

Jeg har tydeligvis sovet i skolekjøkken timene. Måtte google hvorfor gjærdeig skulle eltes så lenge (den blir angivelig luftigere). Viste at man måtte elte lenge med glutenfritt, men det gjelder tydeligvis alle deiger. Jaja. Til mitt forsvar har jeg en liten gutt som ikke liker lyden av kjøkkenmaskina. Men jeg har i grunnen aldri eltet gjærdeig særlig lenge. Men jeg har mitt hemmelige våpen; luftigere bakst! Sukker og salt vet jeg hvorfor skal være i deigen. Men jeg tar ikke hensyn til det heller. Tror ikke de utgjør så stor forskjell på smaken. Ja, også gidder ikke jeg halve poser med gjær. Mulig du ikke trenger så mye, men en åpnet gjærpose vil jeg finne igjen i bunnen av bakeskuffen. I form av en tom pose og masse søl. Men egentlig kan man like gjerne lage dobbel posjon, for det et fare for at det ikke kommer særlig mange innom fryseren ellers.

20130919-204836.jpgPolarbrød er veldig fint å lage sammen med barn (i alle fall om man ser bort fra hevetiden). Knuse havregryn – toppers. Lage boller – flott. Kjeve dem flate – jepp. Stikke hull – JEG VIL, JEG VIL!

For å få 24 polarbrød:

150 g havregryn males fin.
500 g fullkornshvetemel
300 g hvetemel
1 pose tørrgjær ( + evnt 1 ss luftig bakst)
4 1/2 dl melk
2 dl vann
1 dl solsikkeolje

Alt hives oppi kenwoodbollen og blandes godt sammen. Heves. Del i 24 biter. Lag boller som kjevles flate. La ungene gå bananas med en spisepinne. Stek ved 225 grader i ca 10 minutter. Avkjøl under et rent kjøkkenhåndkle. Nyt med valgfritt pålegg. Min favoritt er brunost, hva er din?

Abelone

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

