Dårlige arbeidsvaner

«Jeg tok med skolesekken som jeg brukte på første skoledag» sier hun, rektoren på første skoledag, «for å markere at ting er litt annerledes enn da jeg gikk på skole.» Hun påstår at det har forandret seg siden vi foreldre gikk på skole også og ber oss ha et åpent sinn. Jeg er ikke overbevist.

Jeg har nok noen fordommer mot skolen, jeg skal innrømme det. Men jeg prøver å holde dem for meg selv og ikke påvirke skolegutten. Motvilje mot skolearbeid kommer nok av seg selv før eller senere.

En ting som ikke har forandret seg er lekser. Og jeg håper at noen der ute kan forklare meg hvorfor elevene har lekser? Den eneste grunnen jeg kan finne er at vi foreldre skal følge med på hva de gjør og lærer.

Vi voksne prøver å legge igjen jobben på jobben. Noen tar med seg noe hjem, men generelt har jeg inntrykk av at de fleste ikke ønsker å sitte med arbeidsrelaterte oppgaver utover kvelden. Så hvorfor lærer vi våre barn denne uvanen?

«Vi er pålagt å tilby leksehjelp. Men jeg vil vel heller kalle det leksetilsyn» sier en representant for skolen på foreldremøte. Kan det virkelig være det som var hensikten da skolene ble pålagt å tilby leksehjelp? Jeg ser ikke det store behovet i første klasse, vi skal klare å følge det opp enda. Det måtte i så fall være som en god arbeidsvane. Men snakker man om like muligheter, så er vel den grunnleggende utdannelsen alfa og omega? At alle barn fikk like god hjelp fra første år.

20130917-201235.jpg

Vi har valgt at skolegutten ikke deltar på noen aktiviteter på kvelden. Foreløpig har han ikke bedt om det. Men på foreldremøtet var det håndsopprekking hvem som gikk på fotball. Det var de fleste. Og jeg begynte å lure på om vi hadde gjort et dårlig valg. Vil han bli holdt utenfor fordi han ikke deltar? Men vårt foreløpige valg har gitt oss litt mindre tidsklemme. Og jeg vet selvfølgelig at leksefri ikke kan løse tidsklemma. Men det kan hjelpe til. Det er en ting mindre som skal rekkes på ettermiddagen.

Vi hører om økte krav blant ungdom. Til å rekke alt og gjøre det bra. En del av dem blir utbrent. Ungdom skal ikke bli utbrent! Lekser og prøver er selvsagt bare en del av problemet. Men alle monner drar eller?

Allerede første skoledag kunne turboprinsen fortelle meg at lekser var kjedelig. «Men lekser er viktig, du må gjøre dem» sier jeg. «Hvorfor det?» Og jeg ble litt svar skyldig. Så tilbake til spørsmålet jeg hadde innledningsvis; hvorfor har skoleelever lekser? Jeg håper at svaret et bedre enn at «det alltid har vært sånn».

Abelone

4 comments

  1. Hm … jeg spurte min engel av en lærerinne om det, i 1. klasse. Hun sa at alle lærer ikke like fort og noen ganger så er det nødvendig å arbeide hjemme også.
    På mitt neste hvorfor var svaret. Om du tenker deg om, vil du forstå at det er ikke alt som blir klart og klargjort i løpet av timene, så derfor må dere tenke litt hjemme.
    Nå skal det sies at min skolehverdag ligger langt tilbake i tid og det var kladdebøker og innføringsbøker i alle fag. Ikke alt skulle føres inn med den vakreste skriften man hadde, men det var ingen prefabrikerte bøker, hvor det bare var å fylle inn svarene.
    Jeg tror kanskje det var lurt.
    Ha en fin kveld 🙂

    1. En del ting trenger å modnes litt, så ser den. Men om ettermiddagen/kvelden er det beste tidspunktet er jeg usikker på. En leksehjelp hvor man faktisk kunne få hjelp rett etter skolen kanskje?

      Ser også behovet for å enkelte ting, som f.eks. lesing må øves på hjemme. Vanskelig å la 22 elever lese høyt samtidig.

      Det var nok fordeler ved å måtte skrive alt selv. Vi hadde også noen sånne. Vi ble flinke til å skrive bare det vi måtte 🙂

  2. Skolens autonomi er så sterk at den også gjerne kan kalles en kronisk diagnose. Lekser er nok mer på grunn av tradisjon enn refleksjon. Jeg jobber som lærer i grunnskolen og rister på hodet av mennesker som mener at lekser er den beste form for skole-hjem-samarbeid..

    1. Det var det jeg fryktet. Gammel vane er ikke nødvendigvis bra. Det er muligens en del som har forandret seg, men det er mye likt også. Lekser et skole-hjem-samarbeid… Jaja, antar man kan se sånn på det også.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

