Men jeg merker ikke lenger

I fjor skrev jeg en oversikt over merking av klær og konkluderte at jeg likte de påstrykbare best. De fargede klistrelappene var bare på vei, men jeg skrev aldri en oppfølger til posten. Før nå. For nå har jeg fått testet strykefrie navnelapper i et år.

Det finnes flere som leverer strykefri merkelapper, f.eks. Askeladden (som jeg har brukt) og merkalt

Hva sier produsenten?
De påstår at lappene kan brukes på det meste, både klær, sko og matbokser.
For best feste klistres merket på vaskelapp/merkelapp i plagget. Strykefrie navnelapper kan maskinvaskes på 60 grader i vaskemaskin og tåler oppvaskmaskin.

Og hva sier jeg?
I fjor hadde jeg en stor haug med klær som skulle merkes. Det har jeg ikke i år. Det er mulig at jeg ikke har kjøpt like mye klær i år, men jeg tror faktisk at den største forskjellen er at jeg ikke lenger trenger å finne fram alle klær, strykejern og merker og bruke masse tid på det. Oppdager jeg en plagg som mangler lapp, så fester jeg den bare der og da og ferdig med det. Jeg merker liksom uten egentlig å tenke over det.

Sitter de godt? De første ukene tenkte jeg «men jeg hadde da merket det plagget, hadde jeg ikke?» Men jeg hadde trolig ikke det. For etterhvert som klærne har blitt merket, så er det stadig færre som mangler lapp. Dersom noen har mistet merkelappen, så er det nok fordi jeg ikke har festet lappen på vaskelappen. På skoene har jeg sett at enkelte lapper har blitt slitt bort eller til og med forsvunnet. Antar at det har mer med sko og støvler å gjøre enn lappene, for på leker sitter de godt.

Produsenten innrømmer at de ikke sitter like godt som de strykbare lappene. Men jeg vet nå ikke helt. En del strykelapper har løsnet i hjørner etter x antall vask. De kan festes igjen, det er bare å stryke på nytt. Men det har en tendens til å bli utsatt. Jeg har så langt ikke opplevd at hjørner har løsnet på klistrelappene. Jeg kommer til å fortsette å bruke de nye klistrelappene.

Dersom du vil ha enda mindre arbeid med merking av klær, så er dette mitt beste tips: skriv bare etternavn og telefonnummer. Dette skifter sjelden og gjelder for alle søsknene. Klær går i arv, du er ferdig med å merke. Det kan forresten være lurt å ha samme symbol og farge på alle lappene. Da blir det lettere for barnet å kjenne igjen sine ting.

Abelone

PS dette innlegget er ikke sponset, men tips for enklere hverdag bør deles!

4 comments

  1. Helt enig. Synes de strykefrie lappene er supre. Men funker ikke på sokker.. SKulle ønske jeg tenkte på at etternavn og telefonnummer var nok med den første. tenkte heller ikke over det med den andre.. eller den tredje..

    Lik

    1. Det er sant, sokker funker det dårlig på. Men har fått hjem mange single sokker (og votter) selv om de er merket, så har konkludert med at det er forbruksvare og har sluttet å merke dem. Har prøvd å kjøpe veldig mange like slik at singel-problemet skulle bli borte, men det blir som regel forskjell i farge etterhvert.

      Lik

  2. Takk for tips – jeg har ikke turt å prøve meg på strykefritt enda, men jeg melder meg herved som kandidat… er ganske lei av den strykingen! Etternavn og telefonnummer holder jeg med deg i – det holder i massevis og sparer mye jobb. 🙂

    Lik

    1. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med disse lappene, så jeg anbefaler dem. Barnehagene har ikke hatt noe imot merking med etternavn. Dersom noe havner på feil plass, så er det litt vanskelig for andre foreldre å legge det riktig da. Og jeg har funnet merket tøy i kassa for umerket, så det kan vel være enkelte (vikarer?) som sliter litt med etternavn. Men veldig praktisk for meg!

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

