For ti år siden

2003 var et år uten skuddag som begynte på en onsdag. Det var FNs ferskvannsår. Den internasjonale domstolen i Haag ble opprettet. Melka kosta ca 8-9 kroner. SARS brøt ut og kom under kontroll (jeg så ei dame på bussen med munnbind, men utover det merket jeg ikke så mye). Det var mye Irak-krig.

20130726-113948.jpgDet var dessuten det året vi giftet oss. Jeg lærte for første gang at ord på B gir dobbel pris. Brudekjole, brudebukett, bryllupskake. Det er egentlig bare kjole, blomster og kake, bare litt mer pyntet. Senere skulle jeg lære at baby og bil har samme regel. Verdt det uansett for den perfekte dagen.

I dag er det ti år siden. Ti år siden den dagen med strålende sol hvor jeg nesten ikke hadde tid til å vente på at presten skulle snakke ferdig før jeg sa ja. Det er en klisje og spørre hvor tiden blir av, så jeg skal ikke gjøre det. To barn, fire boliger, tre biler, en doktorgrad og seks jobber senere er vi her. Fremdeles sammen. Fremdeles er han min trygge havn, den ene som gjør hvor som helst til hjemme, så lenge vi er det sammen.

Vi er et eksempel på at det er mulig med avstandsforhold. Da vi møttes bodde jeg i Tromsø og han i Bergen. Vi flyttet sammen etter et år, men to år senere måtte jeg flytte for å få jobb. Deretter ukependlet vi i tre år. Faktisk drev vi på med det da vi giftet oss. Vi må være en av de få parene som ikke bor sammen rett etter bryllupet (godt vi nordmenn slipper dyneløfting).

For noen år siden ble et vennepar av oss skilt. Jeg lurte på om det var håp for noen andre når selv de, de som hadde vært sammen så lenge før bryllupet, som jeg trodde var det perfekte paret, ikke klarte det. «Men det er vi som et det perfekte paret» svarte mannen min. Jeg tror han har rett.

Abelone

One comment

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

