Hvert eneste år

Jeg har en tilståelse å komme med. Jeg har latt barna mine sitte alene i bilen. Lillebror hadde sovnet,og jeg hadde ikke så lyst til å vekke han bare for en pakke sukker som vi trengte. Derfor lot jeg turboprinsen låne mobilen min å spille, for da ville han gjerne sitte der med lillebror. Vi sto parkert i skyggen, bilen var ulåst og jeg skulle som sagt bare ha en pakke sukker. Og vi måtte ha den, for jeg hadde lovt bort vafler til lunsj. Jeg ble skikkelig stresset av han mannen foran meg som skulle ha pølse og ekspeditøren som brukte en evighet på å la meg betale. Jeg var borte nøyaktig 2 minutter og 48 sekunder. Det var dessuten i mai og ca 15 grader ute. Altså ikke særlig dramatisk. Hendelsen er en av de få gangene jeg har latt dem være i bilen alene. De få andre gangene er stort sett at jeg har satt på plass handlevogna etter handleturen mens de har sittet i bilen. Jeg har mange ganger hatt et sovnende barn i handlevogna  fordi de har sovnet på vei til butikken. Det begynner å bli vanskeligere nå, de har fått for lange ben, men heldigvis skjer det heller ikke lenger så ofte at de sovner på korte turer.

Hver eneste år leser vi om barn som blir sittende i bilen og blir overopphetet. I Norge har det de siste 30 årene ikke vært noen barn som har dødd av overoppheting av bil, men det har vært noen som har blitt hentet ut. Faktisk har det vært så mange saker at jeg legger veska i baksetet. Skulle jeg ha glemt noen barn da (ikke særlig sannsynlig siden de er flinke til å lage lyd), så vil jeg oppdage det.

Denne videoen ble delt av noen jeg kjenner på facebook i går. Jeg vet at ingen av dere som leser her lar barna være igjen i bilen i varmen 🙂 Helt realistisk er vel videoen heller ikke; å forlate et våkent barn, ha en lang handleliste og ikke skynde seg i det hele tatt… Men tenk om vi går forbi en bil med et barn i. Et barn som skriker reagerer vi kanskje på, men senere, når det ikke lenger skriker. Hva da? Det vil vel dannes dugg på innsiden, men vil vi reagere på det? Jeg ville neppe det.


Med ønske om at verken barn eller dyr dør i sommervarmen i år!

Abelone

4 comments

  1. Jeg tror ikke jag hadde gjort det. Det er vel slik at man ikke legger så mye vekt på et stille barn i en bil, mer et skrikende ett.
    Heldigvis er det ikke alt for ofte det skjer noe med barn i bil, men en gang er i grunnen for mye.
    Ha en fin dag 🙂

    Lik

    1. Ja, det er nettopp det. Et eneste barn er for mye.

      Mange ganger når vi har vært på langtur og de har sovet, har jeg blitt overrasket over hvor svette de er på ryggen. Antar at det har noe med barnesetene å gjøre. Men hvis de kan bli så varme mens vi kjører og har vifter eller aircondition på, hvor varme blir de vel ikke når bilen står rolig.

      Det er nok ikke så ofte vi i Norge lar barna vente i bilen, men jeg har sett det en del ved henting/levering i barnehager. Selv vet jeg aldri hvor langt tid jeg bruker på det, så jeg synes det er skummelt. Men snart-skolegutten min kan nok fint sitte å vente hvis han vil. Han klarer å komme seg ut selv (og det er kanskje det som er faren da, at han forsvinner fordi det skjer noe spennende utenfor).

      Lik

  2. Hei, jeg er en ny leser av bloggen din. Da jeg leste dette med barn i bilen, tenkte jeg at dette må jeg svare på. Så tenkte jeg; nei, ikke gjør det. Men nå gjør jeg det likevel. Min svigermor har til skrekk og advarsel fortalt sine barn og svigerbarn om da hun, som leder i en barnehage, fikk en sterkt brannskadet gutt som begynte i barnehagen hennes. En av foreldrene hadde latt han sitte i bilen mens han/hun «bare» skulle en rask tur inn på butikken. Pluteslig begynner bilen å brenne. Den sto ikke på tomgang.
    Bilene er sikkert i bedre stand i dag enn den gang, men vi tør ikke la våre barn sitte igjen uten en av oss foreldre sammen med seg.
    Det var kanskje litt «dårlig gjort» å fortelle om dette.
    Du skriver for øvrig både morsomt og fint, gleder meg til å følge bloggen videre!!

    Lik

    1. Velkommen hit! 🙂

      Overoppheting er bare en av farene ved å la barn være alene i bilen. Det har vært en del historier med biler som blir stjålet med barn inni. Et sted jeg jobbet fikk jeg inn en saltvannskadet datamaskin etter at bilen trillet i sjøen. Kollegaen min sto rett ved, hun skulle bare kastet glass i glassgjenvinning. Heldigvis var det ikke barn i bilen, men når det kan skje så fort…

      Så jeg tror vi kan være enige om at barn aldri skal være alene i en bil.

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

