Hva trenger man egentlig på tur?

En gjenganger i billige aktivitetstips er telttur. Og barna synes det er kjempespennende å sove i telt. Men for mange er terskelen litt høy, for hva trenger man egentlig å ha med seg på telttur? I vår var turboprisen og jeg på kanotur med turistforeningen. Ei av de som var med hadde aldri vært på telttur før, og hadde dagen før vært på handletur for å skaffe nødvendig utstyr. Hun lo litt da hun fortalte at hun hadde bommet litt da hun trodde hun hadde kjøpt en sammenleggbar vanndunk som viste seg å være oppvaskbalje.

Bilde

Kjekt å ha, men ikke noe must for en overnatting i skogen

Veldig mye av det utstyret som finnes er for å gjøre turen mer behagelig, ikke fordi man egentlig trenger det. Dersom du ikke er sikker på om teltlivet er noe for deg, så trenger du ikke putte masse penger i ekserimentet. Det aller beste tipset er å spørre på facebook om noen har noe til utlån. Det er mange som har mye utstyr og som gjerne låner bort til venner. (Her kunne jeg skrevet «spørre venner», men facebook er utrolig effektivt fordi du når folk du ikke kjenner så godt, men som kan ha det du trenger).

Det man egentlig trenger er ikke mye:

  • Sovepose – selv de billige holder i den temperaturen vi har nå. (Noen jeg kjenner tok med lakenpose på sin første telttur. Det var visstnok veldig kaldt).
  • Liggeunderlag – et tykt gjør det mykere, men det viktigste er at du ikke blir våt og kald (i teorien kan et piknikteppe være nok, men jeg tror ikke jeg vil anbefale det for en god natts søvn).
  • Et varmt måltid er godt underveis. Er du kaffekjerring som meg er det enda viktigere å få en kaffekopp på morgenen. Derfor trenger du noe å lage mat på og i. Fra 15. april til 15. september er det ikke lov å tenne bål i skogen, men i utmark er det lov å brenne bål i strandkanten med god avstand til vegetasjon. Hvis du ikke vil satse på bål, så er et lite gassapparat nok til å få laget et varmt måltid. Klarer du deg uten kaffen er kanskje en engangsgrill en grei løsning? Husk fyrstikker uansett hva du velger.
  • Fat/kopp/bestikk – de fleste barnefamilier har plastkopper og -fat. Ellers holder engangsting til en enkel tur.
  • Dopapir er kjekt å ha. Men det fungerer fint med snørrpapir også.
  • En liten kniv. Ungene elsker å spikke, og det er kjekt å ha for å åpne pølsepakken.
  • Lommelykt. Allerede nå begynner det å bli mørkere på kvelden. Kjekt å ha hvis man må finne do i mørket.
  • Regntøy – forhåpentligvis trenger du det ikke, men nødvendig hvis det kommer en skikkelig skur.
  • Ullklær – ikke noe lager dårlig stemning som at man fryser. Ullundertøy, ullsokker, og tykkere genser. Er det kaldt er det også fint å ha på dette når du sover.
  • Lue og votter.  Jeg vet, det høres rart ut å pakke lue og votter i juli. Skal du til nærmeste skog trenger du det nok ikke. Men det tar nesten ikke plass og er veldig greit å ha dersom det skulle bli kaldt. Jeg har blitt veldig glad i buffene våre. De er tynne og er både hårbånd, lue og hals.
  • Turklær og -sko øker turgleden, men er ikke noe must. Det går helt fint med en vanlig bukse også. Det er alltid lurt med et skift i fall uventet regn, noen faller i vannet eller andre uhell. Og skulle det bli skikkelig kaldt, så kan man ta på skiftet også. Pakk det i plastposer i sekken slik at det holder seg tørt om det skulle komme en skur (plastposer er faktisk lettere å håndtere enn disse pakkposene i sekken).

Jeg vurderer sterkt om kart og kompass bør komme med på lista. Men etter å ha lest om de to damene som gikk seg bort to ganger på to døgn, så må det nesten med. Følger man de merkede stiene til turistforeningen, så går det stort sett bra. Men jeg har opplevd et par ganger at stien ikke går der jeg tror. Jeg mistet f.eks. stien en gang pga hogst, men siden jeg hadde kart fant jeg den igjen litt senere. Dessuten synes barna det er gøy å følge med på kartet hvor man er og hvor langt man har igjen. Men legg opp turen etter formen. Det er ingen vits i å legge opp en lang tur de første gangene. Bruk gjerne turistforeningsstiene og gå bare litt unna for å slå opp teltet.

Blåbærene begynner å bli modne nå forresten, så en ekstra pannekakemix i sekken er ikke dumt.

Abelone

Edit: En oppdatert visuell versjon finnes også: Blir du sur på tur?

4 comments

  1. Gode tips! Jeg og mannen var nettopp på en kort-kort telttur uten barn, og snakket om at vi burde ha pakklisten liggende klar før sånne turer – det er så lett å glemme småting (utrolig kjipt å stå midt på vidda uten brennstoff til primusen, liksom…). 🙂

    Lik

    1. Synes det så ut som om pakkelista deres var klar; sjokolade, godstol til kona, mer sjokolade, fiskestang til mannen. Trenger man mer? Hørtes ut som om dere hadde en bra tur.

      Turistforeningen har ferdig pakkeliste på nettsiden sin, litt mer omfattende enn min. Dette er det jeg mener er absolutt nødvendig. Mindre enn dette er ikke mulig. I alle fall ikke komfortabelt. Plaster burde kanskje stått på lista når man er på tur med barn, mye trøst i plaster (dessverre har ikke jeg like godt placeboeffekt som drm).

      Lik

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

