20 spørsmål fra det siste kvartalet

Det er klart at jeg kikker på hva folk har søkt etter for å komme hit. Det går mye i fruktpinnsvin. Så mye at jeg begynner å bli redd for å bli «hu dama som lager fruktpinnsvin» – utenom at jeg altså lager veldig lite fruktpinnsvin da. (Og hvis det faktisk var det du lette etter nå, så er det en samleside her). Eller hva med å lage en bever neste gang? Eller kanskje en vannmelongrill?

Men det er andre søk også. Jeg ble faktisk litt smigret da google sendte søkene «verdens beste nonstop cookies» og «verdens beste cookie oppskrift» hit. Helt til jeg kom på at det var min påstand. Jaja, ikke-stop kjeksene er nesten umulig å stoppe å spise uansett om det er google eller jeg som mener de er verdens beste.

Også er det noen spørsmål som jeg føler at jeg ikke har svart på. Derfor forlanger jeg en ny sjanse til å besvare 20 spørsmål fra det siste kvartalet.

    1. kan man ake på søplesekker
      Ja. Du kan også ake på en voksduk. Eller plastposer. Fungerer best på snø da. Det vil si, det er bare noe jeg tror. Jeg husker det sto i et blad da jeg var liten om å stå på slalom på gresset, så det er mulig at det kanskje går an å ake på gress også. Jeg har ikke prøvd, så jeg skal ikke påstå at det er umulig.
    2. Dugnadsånd
      Dugnadsånd var da man på omgang gikk sammen og malte husene til hverandre. Dugnadsånd var da hele boligfeltet var med å satte opp lyktestolper. Dugnadsånd var da folk stilte opp og hjalp hverandre uten å tenke på egen vinning. Dugnad var sosialt. Dette var på den tiden hvor alle i boligfeltet kjente hverandre og passet på hverandre. Den tiden hvor det var hjemmeværende mødre. Nå er dugnadsånden angivelig død. Folk snakker gjerne om at de skal stille opp, men når det kommer til stykket, så har de ikke tid likevel.
    3. Værmelder i Kardemommeby
      Heter Tobias (i tårnet). Han er en klok og snill gammel mann, og han har dessuten sin egen værsang.
    4. Togbillett bilde
      Jeg har sluttet med papirbilletter. Med meg er det (sannsynligvis) ikke overraskende at det er app som gjelder. Har bare utløpte billetter akkurat nå, men selvsagt kan jeg vise fram et bilde av en billett:
      bilde av togbillett fra nsb-app
    5. Abelone på konsert
      Må innrømme at det søket gjorde meg nysgjerrig. Er det en spesiell Abelone? En figur fra en bok kanskje? Har ikke funnet ut av det, så da lurer du kanskje på hvilke konserter jeg har vært på? Jeg liker veldig godt å gå på konsert (og teater). Faktisk så mye at jeg fikk beskjed fra et kulturhus at jeg gikk på for mye sånt, det ble så vanskelig å finne fram i bestillingene. Dem om det, jeg trodde de levde av sånne som meg. Det siste halve året har jeg vært på konsert med Regnbuekoret (skolestarterne i Sørum kommune), Thrill of Michal Jackson, Herborg Kråkevik, Mikkel og reverockerne, Silje Nergaard og på festivalen Over Oslo hvor jeg så bl.a. Katzenjammer og Kaizers Orchestra. Abelone tar gjerne en øl eller to når hun er på konsert, og irriterer seg over de som ikke klarer å la mobilen være i lomma/veska. Følg med på det som skjer og vær i øyeblikket isteden for å se det gjennom telefonen. Sjansen for at du kommer til å bruke opptaket senere er vel ganske liten også.
    6. hvilken leseapp skal jeg velge
      Det var et direkte spørsmål, men etter å ha vært på kurs med en del jurister tror jeg ikke at jeg vil sette to streker under svaret. For det kommer an på. Selv bruker jeg Kindle til engelske bøker og Ark til norske. Utvalget norske e-bøker til en fornuftig pris har økt, så det er mulig å lese en del på norsk også. Antallet leseapper har også økt. Vurderer å komme tilbake med en sammenlikning av leseappene ved en senere anledning.
    7. stryke på merker som løsner
      Gitt av vi snakke rom strykbare navnelapper, så går det helt fint. Bare legg papiret som fulgte med eller et bakepapir over lappen og stryk på nytt. Å fjerne lapper er ikke så enkelt, men dersom du arver klær med lapper på, så er det letteste å stryke oppå den forrige. Til høsten planlegger jeg å fortsette min undersøkelse i merking av klær, men allerede nå kan jeg vel avsløre at min favoritt har blitt strykefrie fargelapper.
    8. hva slags kaker til barneselskap
      Færre enn du tror. Det går som regel ganske lite kake, og pynten er det viktigste. Colagele ble den store favoritten her i år, det gikk det mye av. Det er ikke så rart at det ikke går så mye kake, kort mellom måltidene i en barnebursdag. Det vanligste er nok sjokoladekake. De fleste barn liker sjokoladekake. Vi voksne har det med å legge mye arbeid i kaka, men ikke bli skuffet om det meste er igjen. Oppskriften min på enkel sjokoladekake kan fint bakes uten melk dersom det kommer melkeallergikere i bursdag (husk å bruk olje eller blå soft).
    9. når kommer taxfree katalogen i posten
      I god tid! Tror vi fikk den ca 2 måneder før avreise. De har dessuten netthandel slik at du kan sjekke utvalget og bestille der også.
    10. remo i kardemomme by
      Hva med han? Han er en snill gutt. Jeg husker ikke alderen hans, men barn i alle fall. Han besøker ofte Tobias i tårnet, og han skal nok overta hans jobb når han bare får langt skjegg (hva er egentlig pensjonsalderen i kardemommeby?). Det er mulig at Remo er litt forelsket i vesle Kamomilla, han er i alle fall veldig oppsatt på at hun skal være med på Kardemommefest.
    11. glasur sjørøverkake
      Her har jeg en enkel glasur både til sjørøverkake og vanlig sjokoladekake. Har inntrykk av at sjørøverskute lages ofte av ferdig pose, men du kan også doble oppskriften til enkel sjokoladekake en gang eller to og lage den i langpanne.
    12. det går rett vest hva betyr ordtaket
      Det betyr at det ikke går særlig bra. Muligens er vest samme vei som høna sparker («nå går det den veien høna sparker»). Det er ikke særlig positivt i alle fall. Det er litt merkelig, for vesten var jo der mulighetene var i gamle-gamle dager.
    13. vaffelboks
      Min vaffelboks er fra Tupperware og heter Iso Duo. Min er arvegods etter mannen min sin mormor. Mamma’n min har også en som hun har arvet fra sin mor. Den har gjennomgått litt endring designmessig. Den står ikke i siste tupperwarekatalog, men det er godt mulig at de fremdeles selger dem. (Hvis du ikke har lyst til å gå på tupperwareparty, så kan du kontakte twforum Tupperware tillater ikke nettbutikk, men ryktene sier at twforum hjelpe med bestilling. Jeg bruker den også for å holde annen mat varmt når vi spiser på terrassen.
    14. vevde bånd til produsent av strikkeplagg med navn
      Finnes mange som lager det. Jeg har ikke noe erfaring med dem, men f.eks. labelman.no eller minanamnband.se. Jeg har prøvd vevde navnelapper fra Sabo.no, og de funker fint til merking av klær, men som logo fra en produsent har de nok litt dårlige.
    15. dorull eske til telys
      «Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare» sier Pippi. Det var ikke en av dorull-ideene mine, men klart det går an! Jeg fikk plass til 7 Clas Ohlson telys i en lambidorull. De er nok litt lavere enn telys fra ikea, men bredden er lik. En god ide å dekorere en dorull og fylle med telys dersom man gir bort en telysestake. Jeg ville imidlertid vært forsiktig med å bruke en dorull som lysestake. Dersom den er godt pakket inn i ikke-brennbart materiale (f.eks. aluminiumsfolie) så kanksje. Men jeg ville i alle fall ikke laget den høy, for en dorullkjerne er ikke så veldig stabil. Det beste er nok å fortsette å bruke glass.
      20130706-092115.jpg20130706-092124.jpg
    16. hvem googler meg
      Ikke godt å si. Det virker som om det er alle. Jeg henger visst litt etter der, for jeg går ikke hjem og googler folk jeg har møtt. Jeg vil heller danne meg et inntrykk av folk IRL (In Real Life) eller AFK (Away from Keyboard). Folk kan ganske fort bli venn med meg på facebook, men der bestemmer de selv hva de ønsker å dele, så inntrykket er det derfor de som bestemmer. Man må forvente å bli googlet når man søker jobb, men jeg er usikker på om søkeresultatene har noen innvirkning den eller andre veien. Da tror jeg man skal ha svært spesiell informasjon ute på nettet.

      Har man mer vanlig informasjon på nettet, og en potensiell arbeidsgiver ikke klarer å se forbi et festbilde eller to, vel, da vet jeg ikke om jeg har så lyst til å jobbe der.
    17. Hvordan lage en terning
      Her har du en mal for vanlig terning og fargeterning. De stiplete linjene skal da selvsagt brettes inn og limes fast.
      terning
      Visste du forresten at du kan spå med terninger? Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg kan ikke gå god for resultatet.
    18. karsten og petra i københavn godteri hvor
      De handler på Sømods Bolcher som ligger i en bakgård i Nørregade 36 (Nørreport stasjon dersom du tar tog/metro)
    19. hvordan lage kokkelue
      Jeg viser fram kokkelue som jeg har laget her. Eller kjøp den på sparkjøp til 39,50. Muligens både raskere og billigere.
    20. fargelegge tegninger lynet mcqueen
      www.hellokids.com er mange bilder til utskrift eller fargelegging online. Det er også en del på www.oncoloring.comJeg har en plan om at jeg skal lage en egen fargeleggingsbok til turboprinsen og lillebror og skrive ut i A5 format (tips: Bruk booklet printing fra Adobe Reader/Acrobat, da får man et fint hefte). De fleste aktivitetsbøker kommer i A4, og det synes jeg er litt for stort i bilen og på tur.

Abelone

2 comments

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

