Kjære Tassimo

Og Coop, Jernia, Elkjøp og dere andre som selger tassimo-maskiner.

Jeg fikk en Tassimo til jul. Etter å ha smakt meg gjennom flere sorter kaffe vil jeg nå si den lager god kaffe. Eller Chai Latte som har blitt min favoritt. Maskina brukes stort sett hver dag for en kopp eller to. Men nå har den begynt å se rødt. «Hmmm… Ser ut til at den trenger rengjøring» tenker jeg. Vasker tuten og kjører 4-5 runder med rensedisken. Ikke noen forskjell. Bruksanvisninger er ikke for pyser, så jeg fant den på nettet.

Dersom symbolet for avkalking lyser når du slår på maskinen må du starte avkalkingsprogrammet så snart som mulig. Dersom du ikke kjører avkalkingsprogrammet når det er påkrevet, kan det føre til skader på maskinen. (fra bruksanvisninga)

Ojda. Det tok jo noen dager før jeg fikk sjekket bruksanvisningen (jeg burde kanskje ikke innrømme det helt åpent på en blogg. Sånn i fall det skjer noe galt med den senere liksom). Men jeg bestemmer meg for å kjøpe avkalkingsmiddel samme dag. Tar en liten kikk på nettet først for å se hva jeg skal ha.

Bare bruk avkalkingsmiddelet som er anbefalt av Bosch (fra tassimos hjemmeside)

Ok, jeg er klar. Første butikk. Avkalkingsmiddel? Etter litt fram og tilbake kunne han konkludere med at rensemiddel til kaffetrakter nok ikke var det samme som avkalkingsmiddel som tassimo skulle ha. Neste butikk… Nei. Tredje butikk… Nope. Og slik gikk handleturen… Det nærmeste jeg kom var rensemiddel som med stor skrift forkynte «må ikke forveksles med avkalkingsmiddel for kaffemaskiner». Selv ikke netthandelen til tassimo som selger kapsler hadde dette, de henviste bare til bosch sin side. (Dersom du har havnet hit fordi du leter etter avkalking til din tassimo, så finner du det hos bosch: tabletter eller flytende og her finner du bruksanvisningen)

20130701-084740.jpg

Da jeg var ute på leting etter avkalkingsmiddel gikk jeg forbi denne reklamen. Det er ganske mye jeg kan kommentere med det bildet, f.eks. at kaffe sjelden kommer med krem. Men jeg overser slike detaljer akkurat nå. Mulig mye kan løses over kaffe, men det var jo liksom mangelen på kaffe som var problemet da…
For bedre bilde se originalen.

Nå lurer du kanskje på hva som er poenget med hele innlegget. Jeg fikk jo vite hvor jeg kunne kjøpe rensemiddelet jeg trengte. Og bosch skal ha for at de har rask levering. Bestilte lørdag ettermiddag, og i dag ble det levert. Men det irriterer meg bittelitt at et så billig produkt har såpass høy porto. Varen kostet 138 kroner. Porto ble 75 kroner. Videre kan man selvsagt diskutere om hvor mange jeg da burde kjøpt, det så ut til at portoen var lik uansett. Jeg vurderte å kjøpe en hel haug, men med tanke på hvor sjelden jeg trenger det… Men ei kaffeavhengig dame blir gretten uten kaffen sin.

Så derfor; Kjære Tassimo, Coop, Jernia, Elkjøp og dere andre som selger tassimo-maskiner. Når et produkt dere fører krever et spesielt rensemiddel, så hadde det vært fint om dere førte det også.

Et lite tips til tassimo sin netthandel til slutt: Dersom dere solgte avkalkingsmiddel hadde jeg veldig sannsynlig handlet nok kapsler samtidig for å komme under portogrensa. Jaja, billigere for meg. Penger spart er penger tjent påstår noen. Er ikke sikker på om jeg er enig i det. I så fall hadde jeg trolig ikke gått for kapselmaskin…

Abelone

8 comments

  1. Tror jeg fortsetter med min gamle og velbrukte Moccamaster jeg 🙂
    Ha en flott kveld (med god kaffe og uten røde lys) 🙂

    1. Vi har det også, det er den vi bruker i helgene, for da går det mye kaffe. Men en kopp etter middag er en ny vane etter at den kom i hus. Mistenker at ettermiddagskaffen etterhvert blir en middagslur.

  2. Hei hei! Du har kanskje funnet det ut, men det er faktisk mulig å bruke vanlig Clean Drop for rensing av din Tassimo:) Det bruker jeg! De dråpene er anbefalt brukt, så hvis du leter febrilsk etter noe å rense kaffemaskinen din med, finner du dem både på Elkjøp og i dagligvare. Det skal stå «Nå også for kapselmaskiner» på den 🙂
    Lykke til!

    1. Takk for tipset! Godt de har kommet i vanlige butikker, det gjør det litt lettere å få renset maskina. Jeg fant ikke den typen jeg da jeg var på leting, men dersom de har tilpasset kapselmaskinene, så er det veldig bra. Da jeg lette, fant jeg som hadde en advarsel om at de ikke måtte forveksles med rensemiddel til kapselmaskin, og en annen sto det ikke noe på. Trenger heldigvis ikke rense så ofte, så jeg har fremdeles igjen fra da jeg bestilte på nettet, men det går nok tom en gang. Og da er det greit å kunne stikke ut i butikken å kjøpe det.

    1. Bedt om den gule disken? Min ber aldri om den selv, den skal jo brukes ukentlig (eller etter hver gang du lager melkedrikk). Dersom det er det røde lyset du tenker på, så er de avkalking den ber om. Men hvis lyset slukker etter vanlig rengjøring, så er det kanskje godt nok? Usikker på det. Avkalkingsprogrammet er lenger og bruker mer vann enn vanlig rengjøring (i tillegg til at du har i rensemiddel). Jeg er usikker på om den varsler om dette utfra tid, bruk eller sensorer, men ca hvert halvår mener jeg den skal renses.

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

