48 timer i Trondheim

Jeg er trønder. Født og oppvokst i byen (ja, for vi som bor i byen regner bare med en by…). Mange år siden jeg flyttet derfra og mye har forandret seg. Men byen er fremdeles koselig, og nå gjenoppdager jeg Trondheim sammen med barna.

Storbyferie er i populært. Trondheim er en flott reisemål for en byferie med barn. Dersom du har en helg til rådighet er dette min anbefaling:

Begynn gjerne turen med leketoget. Det er framme i Trondheim 20.44. Lekeområdet er flott, det er plass til bagasje og tog er dessuten et miljøvennlig alternativ.

Start dagen på vitensenteret. Det er sikkert ikke mer spesielt enn andre vitensenter, men det fint med museer hvor barna kan utforske ting og du slipper å løpe etter å passe på at de ikke rører noe.

bilde(3)

Muffins i massevis på Fairytale Cupcakes

Vil dere se gamle skjeletter kan dere gå over gata og inn på biblioteket. En gang i tiden var biblioteket kjent for sine store boller på kafeen. Bollene har krympet eller jeg har vokst. Fortsett derfor heller til fairytales cupcakes. Det finnes mat på menyen, men det er spørs om du får i barna noe av det når de ser muffinsene.

Barn liker å kjøre båt. Båten til Munkholmen går fra Ravnkloa. Munkholmen er en yndet badeplass blant trønderne på fine dager. Det skal gå en hemmelig tunnel fra Munkholmen til Nidarosdomen. Den er enda ikke funnet, kanskje dere klarer det? Ravnkloa er ikke akkurat mathallen, men trønderne er stolte av den likevel. Kanskje er det noen fiskebåter i havna som selger reker også.

Dra gjerne bortom Nidarosdomen og se på alle figurene. Under Olavsfestdagene er det mye spennende som skjer rundt Nidarosdomen, på andre tider holder det å være utenfor.

Kjøp gjerne lørdagsgodt i fabrikkutsalget i Nidar sjokoladefabrikk. Stopp innom på vei til middagen som bør legges til Egon i tyholttårnet. Barnevennlig, god utsikt og 2.etg i resturanten snurrer rundt i løpet av en time (se opp for vesker på avveie). Tårnet kan ses fra hele byen, og du kan se hele byen fra tårnet.

Avslutt dagen i pirbadet. Trøndere flest blir der hele dagen. Det har trolig noe med prisen å gjøre, men det er slett ikke nødvendig. Fin utsikt mot Munkholmen og innseilinga til Trondheim. (Et litt rimeligere alternativ er husebybadet som er stort nok for de minste, men det ligger litt utenfor byen.) Etter en slik dag bør

Dagen etter bør turen gå til Lade.  Det var vikingene bodde. Det er ikke mange spor etter dem i dag, men området er fint. Sjekk om Ringve gård har noen aktiviteter for barn. I fjor sommer deltok vi på mysteriet Ringve, og det kan anbefales. Instrumentverksted like så. Gå gjennom parken og mat gjerne endene som holder til i dammen.

bilde(8)

Krabbejakt i Korsvika

Ladestien har blitt en populær tursti for trønderne. Et greit sted å gå på stien er ved sponhuset (kjent for sine vafler). Her er det fint for barna å løpe. Går du mot Korsvika går du litt kuppert terreng. Stien går langs sjøen og forbi mange strender. Barn, vann, stein… Say no more. Ta med en engangsgrill og spis lunsj på en av strendene. Barn avskrekkes sjelden av kaldt vann. Dersom noen ønsker å bade er djupvika av de mest populære strendene. (Deler er nudiststrand, men det er godt skiltet, så du slipper å se ting du ikke ønsker).

Har du barnevogn bør du gå av stien fra djupvika forbi NGU. Hvis ikke, fortsett til Korsvika. Fra Korsvika Herfra er det kort vei opp til sirkusparken som er en flott lekeplass. Muligens er Korsvika det beste stede å lete etter krabber på (men jeg er oppvokst minutter unna, og er nok litt subjektiv).

bilde(7)

Sirkusparken

Har du fremdeles noe tid og penger å bruke opp, kan du ta turen innom et av kjøpesenterene solsiden eller byhaven. På solsiden har det etterhvert blitt mest kjedebutikken, men det finnes fremdeles en og annen som ikke er alle steder. En stopp hos Cielo for sjokolade, is og kaffe anbefales. (De baserer forøvrig produksjonen sin på sporbar, etisk og rettferdig sjokoladehandel for de som bryr seg om sånt.) Den ligger rett utenfor lekebutikken (Brio). Selv om den er ganske liten klarer barn fint å bruke langt tid der. Det er også mange spisesteder her, så det er fint å spise middag her. På byhaven er det litt flere butikker som ikke finnes alle steder. De har lekebutikk (BR-leker) i 3.etg og lekerom og en fint akvarium i kjelleren.

Forresten, ikke glem å send kort. Det er ikke mange apper som får flere sjanser av meg. Men postens postkortapp har fått det. Da er det gledelig at den endelig virker skikkelig. Det koster 20 kroner pr kort, men det er omtrent det samme som det koster å kjøpe og sende et postkort.

God tur!

Abelone

4 comments

  1. Artig innlegg! Eg er innflyttar, har berre budd i Trondheim i 20 år 🙂 Mange gode tips her, og i sommar skal eg vere litt turist i eigne by, det er lenge sidan eg har vore på Munkholmen, så takk for tipseet!

    1. Fremdeles innflytter etter 20 år? Jaja, ingen sjanse for at jeg blir noe annet da (med mindre jeg flytter «hjem», men sjansen for det er liten).

      Så bra du ble inspirert av tipsene. God tur til Munkholmen! Og få gjerne med deg korsvikaspelet også (igjen, partisk siden jeg er oppvokst rett ved).

    1. Trondheim er en fin by. Å besøke. De fleste ungdomsvenninnene mine er veldig uenig i det, de bor fortsatt i nærheten. Selv trives jeg godt på østlandet (men været er ikke så stabilt som jeg husker det som da jeg var liten).

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

