Tips for en lettere Tyrkia-ferie

flaggTyrkiaferien vår er over, tilbake til hverdagen for en liten stund. Er jo ikke så lenge til sommerferien.

Å reise alene med to barn gikk veldig greit. Det størsteproblemet var i grunnen å få smurt seg på ryggen. Tror ikke jeg vil ta med meg de på sydenferie når de blir tenåringer, da er de sikkert enda mindre lystne til å smøre ryggen min. Eventuelt får jeg kjøpe meg en kremsmører hvis jeg gjør det. Det gikk heldigvis bra uten de store forbrenningene.

Noen erfaringer jeg gjorde meg, resulterer i
fem tips for en enklere Tyrkia-ferie (de tre siste gjelder muligens alle sydenferier):

  1. Kjøp visum på forhånd.
    Visumet fungerte helt utmerket, og vi slapp unna køa. Ble litt å vente på bagasjen istedenfor, men det er helt greit.
  2. Ta med en euro til bagasjetralle
    Veldig greit å kunne sette både bagasje og barn på en tralle – særlig dersom man kommer sent på kvelden. Bussene til charterselskapene står ofte langt unna.
  3. Ta med et badehånkle – gjerne et som kan ligge igjen.
    Dersom du skal være med på utflukter som krever håndduk er strandhåndklærne hotellet har svært store. Da kan det være greit å ha med seg et eget. Det kan også være greit for barna med eget hånkle på solsenga slik at det er lettere å kjenne igjen. Og ligger det igjen, så er det mer plass i bagasjen til det man handler.
  4. Ta med drikkeflaske.
    Det er alltid greit å ha drikke tilgjengelig når det er varmt, uansett om man er på stranda eller på utflukt. Men mine barn har i alle fall en tendens til å gape over hele flasketuten på vanlige flasker. Sånt blir det mye ubåter av. De eneste flaskene de hadde i butikken på hotellet var veldig små. Ikke klarte de å holde det kjølig heller (vannflaska som lå ved siden av holdt seg kaldere merkelig nok).
  5. Få tax-freevarene levert på flyet.
    Tax-freebutikken i ankomsthallen på Gardermoen har døgnåpent, men det tidene charter gjerne har synes jeg det er behagelig å slippe å løpe innom der.  Joda, du rekker sannsynligvis innom der mens du vente på bagasjen, men greit å slippe fristelsene. Den eneste ulempen med å få levert på flyet er at det er langt å bære. Passkontrollen (som du må gjennom når du kommer fra Tyrkia) er nemlig helt i enden av flyplassen.

Abelone

Meninger? Jeg blir glad for kommentarer!

